Wij kunnen de Hyundai Veloster al jaren niet meer kopen, maar in Amerika rijdt de auto in vernieuwde versie gewoon rond. En daar komt er nog een bij: de Grappler. Hyundai maakt hem speciaal voor autobeurs Sema.

Hyundai Veloster Grappler


Sema is een gigantische Amerikaanse beurs waar het aanpassen van auto's centraal staat. Daar kun je als fabrikant dus niet aankomen met een model dat een klein beetje is aangepast. Nee, daar moet je groot uitpakken. Hyundai toverde daarom de Veloster, u weet wel: die auto met maar één achterdeur, om tot volwaardig offroad-monster. De Koreanen noemen hem: Grappler.

Vijfde wiel

Hyundai wilde de auto dus wat meer geven dan alleen leukere looks. Daarom vergrootte het merk de rijhoogte en plaatste hem op extra grove offroadbanden met daarin flinke Method Racing wielen. De voorbumper wordt beschermd door een grote stalen bull-bar met daarop een skid plate. Op het dak plaatste de fabrikant een extra constructie voor het vijfde wiel van de wagen. Als laatste zien we vooral heel veel extra verlichting.

De motorkap is vervangen door een variant van koolstofvezel met extra luchtgaten. In het interieur vinden we een volledige rolkooi en twee Recaro-racestoelen. Inzittenden kunnen in geval van nood pleisters uit een handig geplaatste EHBO-doos pakken. En als ze ver van de bewoonde wereld stranden, dan kunnen ze gebruikmaken van de bijgeleverde tent en draagbare stroombron.

Veloster N

Helaas laat Hyundai niet weten of er motorisch ook wat aan de Veloster is veranderd. Het is logisch dat het merk de tweeliter vierpitter uit de Veloster N als basis heeft genomen, die standaard 278 pk produceert. Meer informatie krijgen we ongetwijfeld als de Sema volgende maand in Las Vegas zijn deuren opent.

In Nederland kunnen we de Veloster N niet kopen, maar het merk heeft wel een aantrekkelijk alternatief in de aanbieding: de Hyundai i30 N Project C. Dit is het absolute topmodel uit de i30-modellijn en wordt in een zeer kleine oplage op de markt gebracht.