Hyundai i30 N Project C verliest gewicht, wint sportiviteit
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F02_hyundai-i30-n-project-c.jpg)
Enige tijd terug toonde Hyundai de Hyundai i30 N Project C al. Destijds nog in een gecamoufleerd jasje. Nu heeft hij die jas uitgetrokken en is ook gelijk wat gewicht verloren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F01_hyundai-i30-n-project-c.jpg)
Bij de vooraankondiging van de Hyundai i30 N Project C liet de Zuid-Koreaanse fabrikant al weten dat dit een sportievere versie van de i30 N zou worden. Maar om dat te bewerkstelligen werd het motorblok niet onder handen genomen. Hyundai claimde dat de Project C vooral verbeterd zou worden door het verlagen van het gewicht en het verbeteren van de aerodynamica. En daar is best wat werk in gegaan, want de Hyundai toonde de auto vandaag op de IAA en daarbij werd duidelijk dat de Hyundai i30 N Project C 50 kilogram kwijt is ten opzichte van de normale i30 N.
Carbon Fiber Reinforced Plastic
Dat gewichtsverlies is niet eens te danken aan een dieet, want de auto heeft dezelfde specificaties als zijn iets minder sportieve broertje. Nee, Hyundai koos ervoor om een aantal onderdelen te vervangen voor CFRP-versies (Carbon Fiber Reinforced Plastic) Denk hierbij bijvoorbeeld aan de stoelen. Beide zijn vervangen voor kuipstoelen gemaakt van CFRP en daarmee wordt al 15 kilogram bespaard. De motorkap is ook van het sterke en lichte materiaal en is 7,2 kg lichter. Voor de rest zijn het vooral kleine onderdelen die vervangen zijn, maar alle beetjes helpen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F04_hyundai-i30-n-project-c.jpg)
Hoe mooi en duur al die CRFP-onderdelen ook klinken, de allergrootste besparing werd gedaan op veel simpelere onderdelen: de velgen. Hyundai schroefde vier lichtgewicht, gesmede OZ Racing-velgen onder de auto en spaarde daarmee in een klap 22 kilogram uit.
Zwaartepunt
De Project C heeft ook nog speciaal afgestelde dempers en veren. Daardoor ligt de auto 6 millimeter lager en ligt het zwaartepunt zelfs 8,8 millimeter lager. Om de sportiever eigenschappen van deze auto te benadrukken heeft Hyundai ook alle rijmodi onder handen genomen en specifiek op deze auto aangepast. Hierdoor zou hij volgens de fabrikant in de handen van automobilisten van elk niveau tot zijn recht moeten komen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F07_hyundai-i30-n-project-c.jpg)
De Hyundai i30 N Project C moet later dit jaar op de markt komen. De Zuid-Koreanen maken er maar 600 en allen daarvan komen naar Europa. Hoe de verdeling onder landen zal zijn is nog niet duidelijk. Ook de prijs communiceert Hyundai op dit moment nog niet.
Lees ook:
Ook interessant
-
Je raadt nooit de motor van deze caravan/camper-Volkswagen T1
-
Vaak krassen op je auto? Deze optie voorkomt ze, aldus Elon Musk
-
‘Goedkope’ Chinese concurrent Mercedes G-klasse kan varen!
-
De allereerste hybride is zuinig en koop je voor minder dan een elektrische fiets
-
Kabinet trekt 125 miljoen uit voor waterstof, dit zijn de plannen
-
Review SsangYong Torres – Te bestellen als je ‘m echt wil hebben
-
Covermodel: Fiat 2300 Coupé, ‘Een waardig topmodel’
-
Lege accu? Dit kost het als je strandt met je elektrische auto
-
Deze auto’s moet je nooit kopen volgens ChatGPT
-
Occasions: 3 comfortabele top-middenklassers voor 15.000 euro
-
Deze zelfgebouwde Saab EX kan van jou zijn, en dat wil je
-
Waarom is LPG zo goedkoop?