Honda: ‘aanwezig zijn in Europa is prestige’
Al jaren daalt de verkoop en eerder dit jaar sloot Honda zijn Engelse fabriek. Is dit het begin van het einde voor Honda in Europa?
“Nee!”, zo geeft Honda Benelux-president Christophe Decultot aan. “Europa is voor Honda een strategische regio. We zijn absoluut niet van plan om ons uit Europa terug te trekken. Buitenstaanders zien ons volume. Het is makkelijk om te zeggen dat het laag is. Maar intern zien we Europa anders. Het continent is het hart van de auto-industrie. Hier werd de eerste auto gepresenteerd, hier zijn de klanten het meest veeleisend, hier is de technologie hoogstaand. Er is een verbondenheid met Europa. We zijn er al zestig jaar actief.”
Mitsubishi, Infinity en Suzuki
Dat laatste zegt natuurlijk niets, want Mitsubishi trok zich – inmiddels teruggedraaid – ook uit Europa terug, net als Infiniti. Suzuki heeft een studie uitgevoerd naar de aanwezigheid in Europa. “We hebben niet eens een onderzoek uitgevoerd. Aanwezig zijn in Europa is ook prestige, want anders zou een Chinese klant kunnen denken dat de modellen niet goed genoeg zijn voor de Europese klanten. Ik zie geen twijfel over het voortbestaan. Maar als bedrijf moeten we concurrerend en winstgevend zijn. Oké, we hebben aan afzet ingeleverd, maar de financiële situatie is beter dan voorheen. Dat levert een betere basis voor de toekomst op. We hebben de middelen om te kunnen groeien.”
Decultot vindt de sluiting van de fabriek in het Engelse Swindon ‘een goed besluit’. De volgende generatie Civic, die er alleen als vijfdeurs komt, gaat in Azië in productie, waardoor de fabrikant naar eigen zeggen de hatchback competitiever in de markt kan zetten. “We moeten een leveringsprogramma hebben dat de concurrentiestrijd aankan. Dankzij de kracht van de onderneming en de aanwezigheid van Honda in China kunnen we ons sterker positioneren. Dat de prestaties ondermaats zijn, is duidelijk. We hebben in Europa minder dan 1% marktaandeel en dat is te weinig. Ook in de Benelux, waar we op 1% marktaandeel in privéverkoop en zelfs minder in de zakelijke markt hebben. Ons doel is niet om volumemerk te worden, maar een specialist met sterk DNA en kernwaarden.”
Nieuw elektrisch model
Honda gaat het bestaande gamma uitbreiden, maar “ik mag nog niet zeggen hoe. Vaststaat dat er een elektrisch model komt. Die komt naast de ‘e’ en krijgt een andere positionering. Of dat model wordt afgeleid van de HR-V, is nog niet bekend. Op de autoshow in Sjanghai eerder dit jaar stond een concept-car. Hoewel dat model voor de Chinese markt is ontwikkeld, is er een kans dat de auto ook naar Europa komt. Officieel is de auto niet voor Europa bedoeld, maar we kunnen niet zeggen dat hij niet komt.”
Als eerste nieuweling staat de Civic op de agenda. Hij verschijnt hier alleen als vijfdeurs hatchback, niet als sedan. Kort daarna arriveert de Civic Type R. De fabrikant liet eerder weten dat toekomstige modellen allemaal geëlektrificeerde aandrijflijnen krijgen, maar die claim geldt alleen voor de volumemodellen. De Type R is een nichemodel, benadrukt Decultot.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig