De Amerikaanse Red Bull Global Rallycross-serie introduceert volledig elektrische rallycrossauto's in 2018. En dat betekent dat toeschouwers de beuken en deuken die de deelnemers aan elkaar uitdelen straks nog beter kunnen horen. Hoezo is het milieu redden saai?

rallycrossrallycross


De huidige Supercar- en GRC Lite-klasses blijven bestaan in het Red Bull Global Rallycross (GRC), maar vanaf 2018 komt daar een volledig elektrische klasse bij. En daar zullen de deelnemende fabrikanten blij mee zijn, want onder meer Volkswagen - dat in 2016 de GRC-titel pakte met zijn Beetle-rallycrosswagen - heeft al diverse keren aangegeven een stekkercategorie te willen.

"Volkswagen heeft al diverse keren aangegeven een stekkercategorie te willen"

"De elektrische auto is een van de belangrijkste ontwikkelingen in de auto-industrie", zegt GRC-directeur Colin Dyne. "Wij willen die technologie omarmen en in onze groeiende raceserie verwelkomen. [...] De elektrische serie voegt een nieuwe dynamiek toe die de huidige formule niet zal vervangen, maar een belangrijk onderdeel zal zijn van onze uitbreiding."

LEES OOK: BRILJANTE START ERIKSSON IN RALLYCROSS DUITSLAND

Momenteel rijdt de GRC met Supercars (600 pk, vierwielaandrijving, 0 naar 100 km/h in 1,9 seconden) en GRC Lites (320 pk, vierwielaandrijving, Ford Fiesta-carrosserie). De Amerikaanse rallycrossraces worden sinds 2011 verreden. In Europa is het FIA World Rallycross Championship (sinds 2014) bekender.