Zekere terugkeer voor Volkswagen Beetle
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2FVW_I.D._Beetle.jpg)
Vermeldt het Volkswagengamma binnen afzienbare tijd weer een Beetle? Als het aan baas Herbert Diess ligt wel. Na de ID.Buzz sluit hij een tweede retromodel op basis van de elektro-architectuur niet uit.
Net als die moderne interpretatie van de Bulli alias Sambabus wordt de Kever elektrisch aangedreven. Als basis dient het MEB-platform, dat impliceert dat de halfronde hatchback niet lang op zich laat wachten, aangezien die architectuur in 2025 wordt vervangen. De MEB-bodemplaat heeft achterwielaandrijving, net als de originele Kever.
Herbie says yes
“Als iemand de Kever terugbrengt, zou het een man moeten zijn die Herbie heet!”, grapt Diess, verwijzend naar zijn voornaam én de cultkever Herbie uit de gelijknamige Disneyfilms. Diess geeft aan dat de ID. Buzz het “meest emotionele voertuig in de geschiedenis van VW” is, en gaf daarom die bus prioriteit. Hij vervolgt: “Er zijn veel meer emotionele auto’s mogelijk op ons modulaire MEB-platform.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2FVW_I.D._Beetle_4door.jpg)
Retrodesign
Voor de ID.Buzz liet de designafdeling zich inspireren door de zogeheten Bulli, die Volkswagen volgende week dan eindelijk gaat. Het design borduurt voort op het conceptmodel Microbus, dat alweer twee decennia geleden werd voorgesteld. Na een welles-nietes spelletje aangaande productieplannen, kwam dat model er uiteindelijk niet. Totdat Volkswagen besloot het elektroplatform voor de bus te gaan gebruiken. Met de ID.Buzz introduceert Volkswagen een eerste model met retrodesign. Toch is het nog even afwachten of de ID.Beetle volgt. Een andere retroversie is in ieder geval geannuleerd, de ID.Buggy.
ID.Buggy
Met dat model greep Volkswagen terug naar de jaren zeventig waarin dergelijke open modellen razend populair waren. Volkswagen zelf lanceerde er geen, maar kleine fabrikanten gebruiken voor hun creaties de achterwielaangedreven Kever als technische basis. De Duitsers lieten een studiemodel zien. De auto was geheel ontworpen en gebouwd met serieproductie in gedachte. Bovendien voldoet hij nagenoeg aan alle eisen voor een typegoedkeuring. Toch durfde Volkswagen het niet aan om de ID.Buggy uit te brengen. Het merk geeft prioriteit aan volumemodellen. Misschien over twintig jaar…
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze occasion wil je: McLaren 570S, ‘alsof je in de supermarkt loopt met een pinloze handgranaat’
-
Novitec haalt nóg meer vermogen uit Ferrari SF90 Stradale
-
Deze one-off Renault 5 komt recht uit een Disneyfilm
-
Nieuw Chinees automerk BYD komt naar Nederland
-
Met deze 5 auto’s van tractormerken mag je wél op de snelweg
-
Max Verstappen is het gezicht van de Honda e Limited Edition
-
Door deze primeur moet het wat veiliger worden op de weg
-
Zien: Saab leeft! Allereerste editie nationaal evenement
-
Waarom we de V12 nog niet zo snel hoeven uit te zwaaien
-
Toch Europese carrière voor Ford Bronco
-
Eerste BMW 7 Serie en i7 rollen van de band
-
Achter de schermen: video Peugeot 408