Volkswagen verliest zaak om rechten T1 Bulli
Al jaren voert Volkswagen een juridische strijd tegen een van de grootste schaalmodellenaanbieders van Duitsland. Inzet van de zaak zijn de merkrechten van Volkswagen op een miniatuuruitgave van de iconische T1. Volkswagen trok ook nu weer aan het kortste eind.
Dat schrijft het Duitse autovakblad Automobilwoche. Volgens het medium gaat het bij de Hamburgse regionale rechtbank neergelegde zaak om inbreuk op merkrechten. De Duitse schaalmodelspecialist Model Car World brengt via zijn label ‘Premium Classixxs’ een miniatuuruitgave van de Volkswagen Bus T1 uit en biedt die klassieker in verschillende maatvoeringen aan. Volgens het bedrijf vindt Volkswagen dat de vorm van het model is beschermd en kan de onderneming geen miniatuuruitgave van de T1 in zijn assortiment opnemen. Volkswagen beschuldigt Model Car World ervan “de reputatie van het merk” aan te tasten, wat een “negatieve invloed op de reclame- en communicatiemogelijkheden van het Volkswagen-concern” heeft.
Speelgoedauto’s
Volgens Model Car World is er helemaal geen bescherming van een ruimtelijk 3D-merk alsmede een tweedimensionaal merk, zowel in woord als beeldmerk, van toepassing op de Bullis. Het geeft aan dat speelgoedfabrikant Autec al in 2010 via de hoogste rechtbank had gehoord dat het beeld- en woordmerk van de Volkswagen T1 vrij zijn te gebruiken. “In zijn vonnis wijst de rechtbank erop dat modelauto’s in de speelgoedmarkt primair niet worden opgevat als bewijs van oorsprong voor een autofabrikant”, zo bericht Automobilwoche. “Speelgoedauto’s op schaal zijn een weergave van de werkelijkheid, waartoe ook het handelsmerk van een fabrikant behoort. De consument begrijpt dit als een gedetailleerde replica van de grote voertuigen. We hebben het merk VW als zodanig niet door elkaar geschud”, legt Klaus Kiunke, algemeen directeur van Model Car World, aan het autovakblad uit. “Voor modelauto’s geldt echter hetzelfde voor 3D-merken als voor 2D-merken”.
Financiële adem
Na vijf jaar procederen is Kiunke volgens Automobilwoche “opgelucht over het vonnis”. Het procesrisico voor een modelautobedrijf tegen een gigantische autofabrikant is echter een aanzienlijke last. “De druk werd opgebouwd met verschillende rechtszaken. Bovendien waren er de tijd- en financiële kosten die kleinere bedrijven snel tot het uiterste van hun middelen kunnen brengen”. Het is van veel bedrijven een tactiek om langdurig te procederen tegen kleinere bedrijven. Het is een kwestie van de langste (financiële) adem. De kleintjes kunnen het niet zolang volhouden als de grote.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!