Autovisie
Autovisie Nieuws 7 aug 2022

Geen traditionele opvolger DS Automobiles

Bij de lancering van DS Automobiles als automerk stelde de toenmalige topman dat het gamma zes modellen zou omvatten. Het worden er vijf en de laatste komt eind 2024. Daarna start DS met de vervangers van het bestaande gamma. De autobouwer blijft de segmenten trouw, maar komt met nieuwe voertuigconcepten.

Dat onthult Beatrice Foucher, sinds 2020 ceo van DS Automobiles, in Autovisie Magazine 15. “Ik ga me niet uitlaten over toekomstige modellen, maar zoals bekend komt er eind 2024 een nieuw, volledig elektrisch aangedreven model. De auto is bedoeld voor een nieuwe doelgroep en lost geen bestaand type af”, legt Foucher uit.

Weet een SUV van DS Automobiles?

Welke kant gaat het op? Wéér een SUV? “Over de carrosserievorm zeg ik niets. We analyseren verschillende concepten. Waarom maken we suv’s? Waarom hatchbacks? De basis wordt gelegd door wat klanten wensen en de landen waarin we de auto’s verkopen.

DS Aero Sport Lounge
DS Aero Sport Lounge 4.

Iedereen zegt dat het het einde van de SUV is, want te zwaar, aerodynamisch ongunstig enzovoort. Wat interessant is, is de explosie van SUV’s. Je hebt een sterke klantverwachting, zoals veiligheid, interieurflexibiliteit, ruimte bescherming, outdoor-gebruik en zicht rondom”.

“We staan momenteel op een kruispunt”

Foucher geeft aan dat klanten van DS Automobiles niet al die factoren willen, wel een aantal. “Dus zoeken we het volgende recept, gebaseerd op elektrificatie. Niemand zegt dat die geen ruimte of zicht rondom meer wenst, zeker niet dat hij overstapt op een lage auto. We moeten anticiperen op wat de klantverwachting en trends in 2030 zijn. We staan momenteel op een kruispunt. Mensen willen ruimte, interieurruimte, gevoel van bescherming en hoge zitpositie. Hoe combineer je dat met actieradius, materiaalkeuze, prijskaartje en autogewicht? Ik heb niet het gouden recept, maar heb wel ideeën. We moeten compromissen sluiten. De concept car Aero Sport Lounge zoals getoond in 2020 is potentieel een van de antwoorden op de vraag.” Beatrice Foucher ds

“Hoe ons gamma er in 2030 uitziet, weet ik niet. Hebben we dan nog veel SUV’s? Het is nog te vroeg om daar een uitspraak over te doen”, legt de topvrouw uit. “Na dit vijfde model gaan we ons aanbod opnieuw bepalen. Dat worden weliswaar vervangers van de huidige types, maar dat wil niet zeggen dat het soortgelijke types zijn. We onderzoeken waar klanten naar vragen en passen de concepten daar op aan.”

Dit is de toekomst van de DS Automobiles-sportwagens

“De DS-opvolger hoeft niet per definitie weer een SUV te worden. Vast staat dat we iets gaan aanbieden dat anders is en iets is waarin de markt zich beweegt. Plus, gelet op de kosten en prijsstelling van de auto kan er sprake van downsizing zijn. Ook elektrische auto’s zorgen ervoor dat we ons modellengamma moeten herzien, want die techniek zorgt voor hogere prijzen. Dan heb ik het over de carrosserievariant, want de in 2014 gekozen marktsegmenten houden we in de toekomst aan.”

Premiumgevoel DS Automobiles

DS richt zich nu op B-, C- en D-segment, dus ook in de toekomst? “De vraag is waar de waarde voor de klant morgen ligt? Als je als premium wilt worden gezien, moet je iets exclusiefs bieden. Dus premiumgevoel binnenin, vanbuiten technologisch en status. Dus ook op het instapmodel moeten we dat kunnen bieden. Daar denkt ik inderdaad over na als we het over de opvolger van de 3 hebben. Wat is het instapmodel in de toekomst? Status, een exclusieve aanbieding, onderscheidend, ruim, dat zijn wel de ingrediënten voor de toekomstige instap-DS.”

Geen sportwagen voor DS Automobiles

Een sportwagen, zoals nu al twee keer als studiemodel gepresenteerd, zit er niet bij. “Dit is niet het territorium van DS Automobiles. Waarom dan toch de auto’s bouwen? Met bijvoorbeeld de tweede uitgave tonen we de mogelijkheden en competenties op het gebied van elektrificatie aan. Een goede aandrijflijn is belangrijk voor een premiummerk.” Foucher hint dat in 2028 de laatste DS met verbrandingsmotor wordt gebouwd. Het is een DS 4.

DS E-Tense
(Afbeelding: DS)

DS Automobiles begon ooit als sub-productlijn binnen het Citroën-programma. Als het gaat om verkoopvolume, dan liggen de cijfers lager. Gaat het om het verdienmodel, dan liggen de cijfers hoger. “We zijn hoger in de markt gaan zitten en vragen een hogere prijs voor de luxere auto’s. De afzet ligt lager, de winstmarges zijn hoger. We realiseren betere financiële groeicijfers en dat is belangrijk.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.