Dit is de toekomst van de DS Automobiles-sportwagens
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F02%2Fds_e-tense_concept_1-e1486033296261.jpg)
Wie de prijslijst van DS Automobiles erbij pakt, ziet de term E-tense staan. Het is de aanduiding voor de stekkerversies, zowel plug-in hybrid als vol-elektrisch. Maar wie op internet op E-tense zoekt, ziet ook verschillende studiemodellen van sportwagens. Staan die binnenkort op de prijslijst?
“Nee,” is het korte maar krachtige antwoord van DS Automobiles-topvrouw Beatrice Foucher. “Vooropgesteld, dit is niet het territorium van het merk. Waarom hebben we die auto’s dan toch gebouwd? Bijvoorbeeld, de tweede uitgave. De auto laat zien dat we de mogelijkheden en competenties hebben op het gebied van elektrificatie. Met de studiemodellen beschikken we over prototypes, waarmee we de elektrische aandrijflijn kunnen testen. We bouwen de studiemodellen dan ook met de mensen die aan de productie-auto’s werken, zodat de verkregen informatie direct nut heeft.”
Modellen DS Automobiles hebben een boodschap
Het gaat DS Automobiles alleen om de kennis die de fabrikant opdoet met de elektrotechniek. “Het gaat om elektrificatie, niet om de sportiviteit. Een goede aandrijflijn, in dit geval volledig elektrisch, is belangrijk voor een premiummerk.” Foucher geeft aan dat de studiemodellen nog een boodschap hebben. “We laten er ook mee zien dat we trouw blijven aan Formule E.” Aan die raceklasse neemt DS nu al enkele jaren deel. De wagens zijn allemaal elektrisch aangedreven.
Super potente tweezitter
DS Automobiles werd als zelfstandig merk in 2014 opgericht. Nog geen twee jaar later presenteerde de fabrikant een concept car van een sportcoupé. Die tweezitter droeg de naam E-tense Concept. Onder zijn opvallend gestileerde koetswerk ligt een 296 kW sterke elektromotor, die een koppel genereert van 516 Nm. Met deze aandrijflijn zit de sportcoupé in 4,5 tellen van stilstand op 100 km/h. De 4,72 meter lange, 2,08 meter brede en 1,29 meter hoge coupé met een top van 250 km/h moet een actieradius van 360 km halen.
Pas zo’n zes jaar later geeft DS een vervolg aan het studiemodel door de E-Tense Performance te presenteren. De toevoeging Performance duidt op de sterkere krachtcentrale van de elektro-auto. Hij heeft twee motoren, een van 250 kW op de vooras en een van 350 kW op de achteras. Hij doet 0-100 km/h in twéé seconden. Over de accucapaciteit doet DS Automobiles opnieuw geen uitspraak.
DS X E-tense Concept
Bij het duo, dat dezelfde ontwerpstijl kent, blijft het niet. Tussendoor, in 2018 om precies te zijn, presenteert DS Automobiles nog een studiemodel van een sportwagen. Ditmaal kiest de fabrikant ervoor om middels de concept car de vormtaal van het merk te uiten. De nadruk ligt weliswaar op het ontwerp, ook de aandrijflijn heeft een boodschap. De elektromotoren stammen uit de Formule E-racewagen van die tijd. Meer over die excentrieke DS X E-tense hoor en zie je in onderstaande video:
Lees ook:
Ook interessant
-
We zeiden toch: wachten! Citroën e-C4 en e-C4 X krijgen grotere range
-
De valse start van de excentrieke Citroën C3 Pluriel | Sjoerds Weetjes 344
-
Waarom de Citroën 2CV de perfecte auto is om eieren mee te zoeken
-
Citroën Ami kantelt in wereldberoemde hairpin
-
Fan van de klassieke Citroën CX? Dan móét je deze C5 X zien!
-
Eindelijk 400 kilometer actieradius! DS 3 E-Tense review (2023)
-
Waarom de nieuwe Citroën e-C4 X niet helemaal bij de tijd is
-
Dit is de Asterix en Obelix auto van Citroën
-
Waarom jij mag bepalen hoe de nieuwste Alfa Romeo gaat heten
-
Gaat deze elektrische Porsche het Nürburgring-record verpulveren?
-
Deze Aston Martin ging van stilstand naar 330 km/h in vierenveertig jaar
-
Je raadt nooit welke auto dit is! Tip: Geen Renault Clio