Ford werkt aan volgende Ecosport, maar ook voor Europa?
Met een leeftijd van dik zes jaar komt het traditionele einde van een productlijn in zich en dat weet men bij Ford voor de EcoSport ook. In de Zuid-Amerikaanse kraamkamers wordt inmiddels gewerkt aan een opvolger voor de SUV. De vraag is of het model dit maal ook naar Europa komt.
Volgens de baas van Ford of Europe Stuart Rowley is daarover nog geen besluit genomen. Hij geeft alleen aan dat er een opvolger komt en voegt er aan toe dat het model in Zuid-Amerika een groot verkoopsucces is. Maar de Europese markt zou wel eens vriendelijk kunnen bedanken voor het nieuwe type.
Ford Puma
Ford heeft recent de Puma voorgesteld en dat model vist vanaf februari in dezelfde vijver. Toch beweert de autobouwer dat de twee types ieder hun eigen klantengroep aanspreken. Als groot verschil tussen de twee SUV’s geeft de Europese baas aan dat de EcoSport met vierwielaandrijving verkrijgbaar is en een afwijkend design heeft. Het zijn tegelijkertijd deze twee voorbeelden die afbreuk doen aan het bestaansrecht van de EcoSport in Europa.
Boete
De markt wil een vlot gestileerde SUV met een laag brandstofverbruik. Iets dat Rowley ook wil, want de gemiddelde CO2-uitstoot van Fords complete wagenpark in. Europa moet volgend jaar op 95 gram per kilometer liggen om vanuit de Europese Unie geen boete te krijgen. Ford haalt naar eigen verwachting 98 gram per kilometer. De Puma is een moderner product met verbeterde motortechniek. Hij voldoet aan de eisen die de Europese Unie stelt, zo kun je uit de woorden van Stuart Rowley filteren.
Europese carrière
In eerste instantie was de EcoSport helemaal niet voor Europa bedoeld. Pas de tweede generatie kwam deze kant op, maar dat was niet vooraf gepland. Pas toen de Compact SUV-modellen als paddenstoelen uit de Europese grond kwamen, reageerde Ford door de variant voor de Indiase markt op de boot te zetten. Hoewel de auto niet voldeed aan de kwaliteitsbeleving van de Europeanen, wilde Ford zo vroeg als mogelijk in het B-SUV-segment aanwezig zijn. Op het moment dat de eerste exemplaren in Europa in de verkoop gingen, werd door de autobouwer al aan een voor Europa opgewaardeerde versie gewerkt, die kort na de Europese marktintroductie van de EcoSport al volgde. De auto had een betere afwerking en andere interieurmaterialen. Uiteindelijk gaf Ford de EcoSport nog een opfrisser -waarbij onder andere het reservewiel van de achterdeur verdween- om de concurrentiestrijd met populaire jongens als de Opel Mokka en Peugeot 2008 aan te kunnen.
EcoSport naast Kuga
De EcoSport rolde voor de Europese markt bij de verkoopstart in India van de band. In maart 2016 kondigde Ford aan de bouw van het model te verplaatsen naar Roemenië, waar de eerste auto in oktober 2017 het levenslicht zag. Uit dezelfde fabriek rolt momenteel al de kakelverse Puma. De levering van die vijfpersoons SUV start in februari 2020.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’