Autovisie
Autovisie Nieuws 14 mrt 2022
Leestijd: 2 minuten

Ford neemt afscheid van EcoSport

Ford kondigt het einde van de EcoSport in Europa aan. Eind dit jaar zal de productie van de compacte SUV stoppen. De Amerikaanse fabrikant maakt het model voor de Europese markt in Roemenië.

Het afscheid van de SUV hing in de lucht. Niet zozeer vanwege de leeftijd, ook omdat de autobouwer elders al de EcoSport uitzwaaide. Afgelopen september kondigde Ford aan de verkoop van de EcoSport in Amerika te staken en wel halverwege 2022. Het bedrijf liet toen ook weten dat de levering in Europa niet in gevaar was. Toch, er zit slechts enkele maanden tussen de Amerikaanse en Europese verkoopstop. Eind dit jaar gaat de laatste EcoSport de weg op.

Europese geboortegrond

Ford bouwt de EcoSport voor de Europese markt in zijn fabriek te Roemenië, maar die fabriek waar ooit ook de B-Max het levenslicht zag, was niet de eerste geboortegrond voor de compacte SUV. De eerste exemplaren kwamen uit India. In totaliteit vervaardigt Ford de SUV op drie continenten. In het najaar van 2017 kwam Roemenië daar bij.

Ford bevestigt: carrière EcoSport niet in gevaar

Ford EcoSport Active is opgeleukte SUV met crossover-look

Weer opfrisser voor Ford Ecosport

Europese carrière EcoSport

De introductie in de Europese fabriek ging gepaard met een uitvoerige facelift van het model. Het was op dat moment al de zoveelste modelaanpassing. Oorspronkelijk stond de in 2012 in India geïntroduceerde én gebouwde EcoSport niet op de agenda voor een Europa, maar toen bleek dat het segment van de B-SUV snel groeide, was Ford er als de kippen bij om de EcoSport vanuit Azië naar Europa te brengen. De fabrikant wilde niet wachten tot een op de Europese smaak aangepaste versie klaar was, om te voorkomen dat het momentum miste. Zodoende was in de eerste anderhalf jaar van zijn Europese carrière de Indiase uitvoering leverbaar.

Cosmetische aanpassingen

De eerste opfrisbeurt volgde dus snel. Een tweede kwam er snel achteraan – te herkennen aan het ontbreken van een reservewiel, gevolgd door een volgende. Waar de nadruk van de eerste twee op aankleding en afwerking lagen, daar was de opfrisbeurt uit 2017 gericht op het cosmetische deel van de SUV. De Amerikaanse autobouwer trok de exterieurstijl gelijk met die van de andere in Europa geleverde types. Het front kreeg het recentste familiegezicht, zoals dat reeds op vele andere Ford-modellen werd toegepast.

 

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.