Ford verkoopt Roemeense fabriek aan Turkse partner
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fpuma-01.jpg)
Het is de geboortegrond van de EcoSport en Puma, terwijl er voorheen de B-Max van de band rolde. We hebben het over de Ford-fabriek in het Roemeense Craiova. De Amerikanen doen er nu afstand van.
De productiefaciliteit komt voor 575 miljoen euro in handen van zijn joint venture-onderneming in Turkije, Ford Otosan genaamd. Het samenwerkingsverband tussen de Amerikaanse en Turkse autobouwer heeft productiecapaciteit nodig om voldoende auto’s voor de wereldmarkt te bouwen. Door de overname van de fabriek vergroot Ford Otosan zijn jaarlijkse productiecapaciteit. Het bedrijf investeert reeds in extra productieplaatsen zodat het van 455.000 tot 650.000 units op jaarbasis kan groeien. Maar met de toevoeging van Craiova aan de joint venture moeten jaarlijks tot 900.000 eenheden door Ford Otosan gebouwd worden.
Bedrijfswagens
Ford Otosan richt zich voornamelijk op de bouw van de Transit en het bedrijf plant de introductie van een nieuwe bestelwagen volgend jaar. Van die wagen, die voor 2023 op de agenda staat, komt tevens een elektrische versie. Volkswagen is betrokken bij het ontwikkelingsproject van de bestelwagen en zal de bouw van de Transporter-opvolger aan Ford Otosan uitbesteden. De twee werken al op meerdere vlakken samen. Zo zijn de Ford Ranger en Volkswagen Amarok tezamen ontwikkeld en brengt Ford op basis van de elektrische MEB-architectuur twee SUV’s uit.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2Fcitroen-axel-side.jpg)
Van Citroën via Daewoo naar Ford
De fabriek in Roemenië is sinds 2008 in handen van de huidige eigenaar, maar de productiefaciliteit staat er al sinds de jaren 70. De basis werd gelegd door een samenwerkingsverband tussen de Roemeense overheid en Citroën. Uit de fabriek rolden auto’s onder verschillende namen, waarvan de bekendste onbekende de Citroën Axel was. Die driedeurs hatchback werd ook in Nederland op de markt gebracht. In 1991 trok Citroën zich uit het bedrijf terug. Drie jaar later stapte het Koreaanse Daewoo in. Na het faillissement nam Ford in 2008 de voormalige fabriek over. Het bedrijf ging er de B-Max bouwen, een compacte MPV met opvallend deurconcept.
Ook interessant
-
Waarom deze Ferrari LaFerrari eruitziet als een Duitse taxi
-
Deze Bugatti Chiron is straks letterlijk van een oud vrouwtje geweest
-
De Tesla Cybertruck komt wél naar Nederland en dat zit zo
-
AliExpress-versie van de Porsche Panamera komt naar Nederland
-
Je raadt nooit welke F1-coureur deze gepimpte Toyota Supra bezit
-
Nieuwe pick-up van Fiat is goedkoper dan Volkswagen Polo
-
Het Audi-logo kan levensgevaarlijk zijn! Niet doorslikken dus…
-
Zo verbruik je in de file zo min mogelijk benzine en bespaar je geld
-
Gelekt: productieversie van de Renault 5 E-Tech vanuit elke hoek
-
Er ligt straks een Amerikaanse muscle car onder jouw kerstboom
-
Geen enkele auto is ooit hoger geklommen dan deze Porsche!
-
Opletten! In Amsterdam mag je vanaf morgen nog maar 30 km/h