Ford neemt afscheid van EcoSport
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2F2020_FORD_EcoSport_Active_17.jpg)
Ford kondigt het einde van de EcoSport in Europa aan. Eind dit jaar zal de productie van de compacte SUV stoppen. De Amerikaanse fabrikant maakt het model voor de Europese markt in Roemenië.
Het afscheid van de SUV hing in de lucht. Niet zozeer vanwege de leeftijd, ook omdat de autobouwer elders al de EcoSport uitzwaaide. Afgelopen september kondigde Ford aan de verkoop van de EcoSport in Amerika te staken en wel halverwege 2022. Het bedrijf liet toen ook weten dat de levering in Europa niet in gevaar was. Toch, er zit slechts enkele maanden tussen de Amerikaanse en Europese verkoopstop. Eind dit jaar gaat de laatste EcoSport de weg op.
Europese geboortegrond
Ford bouwt de EcoSport voor de Europese markt in zijn fabriek te Roemenië, maar die fabriek waar ooit ook de B-Max het levenslicht zag, was niet de eerste geboortegrond voor de compacte SUV. De eerste exemplaren kwamen uit India. In totaliteit vervaardigt Ford de SUV op drie continenten. In het najaar van 2017 kwam Roemenië daar bij.
Europese carrière EcoSport
De introductie in de Europese fabriek ging gepaard met een uitvoerige facelift van het model. Het was op dat moment al de zoveelste modelaanpassing. Oorspronkelijk stond de in 2012 in India geïntroduceerde én gebouwde EcoSport niet op de agenda voor een Europa, maar toen bleek dat het segment van de B-SUV snel groeide, was Ford er als de kippen bij om de EcoSport vanuit Azië naar Europa te brengen. De fabrikant wilde niet wachten tot een op de Europese smaak aangepaste versie klaar was, om te voorkomen dat het momentum miste. Zodoende was in de eerste anderhalf jaar van zijn Europese carrière de Indiase uitvoering leverbaar.
Cosmetische aanpassingen
De eerste opfrisbeurt volgde dus snel. Een tweede kwam er snel achteraan – te herkennen aan het ontbreken van een reservewiel, gevolgd door een volgende. Waar de nadruk van de eerste twee op aankleding en afwerking lagen, daar was de opfrisbeurt uit 2017 gericht op het cosmetische deel van de SUV. De Amerikaanse autobouwer trok de exterieurstijl gelijk met die van de andere in Europa geleverde types. Het front kreeg het recentste familiegezicht, zoals dat reeds op vele andere Ford-modellen werd toegepast.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
-
Column: ‘Elektrische auto’s zijn de oplossing niet’
-
15- en 14-jarige vluchten in gestolen Toyota voor politie
-
’s Werelds goedkoopste auto van Tata als Nederlandse occasion
-
Waarom de GT3 R Rennsport de ultieme Porsche 911 is, maar je ‘m niet wil
-
Dit kost de Volkswagen ID.7 in Nederland
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Waarom de elektrische auto van Huawei Tesla van zijn troon kan stoten
-
Autorijden is duur: maar carpoolen voor veel Nederlanders geen optie