Toyota GR Corolla gaat er toch echt komen
Al jaren wordt er over gesproken, maar 2022 wordt dan toch echt het jaar van de Toyota GR Corolla. De hot hatch wordt naar verluidt binnen enkele maanden gepresenteerd. Voor de Amerikaanse markt staat de verkoopstart voor deze herfst gepland.
Dat blijkt uit een interne memo van Toyota aan zijn Amerikaanse dealers. De importeur geeft aan dat de auto in oktober in de showroom zal verschijnen. In het document staat ‘on sale’ bij de bewuste maand. Meer details over de hot hatch ontbreken vooralsnog. De Japanse autobouwer is nooit scheutig met het delen van informatie over toekomstige modellen, tenzij de marktintroductie aanstaande is.
‘Toyota Corolla GR verschijnt in 2023 als hot hatch met 261 pk’
Vierwielaandrijving
Over de krachtbron is officieel nog niets bekend. De autobouwer liet eerder weten te twijfelen tussen een 1,6-liter driecilinder en een 2,0-liter viercilinder turbomotor. Naar verluidt heeft de fabrikant gekozen voor de versie met het kleinste slagvolume van het genoemde duo. De één-punt-zes zou om en nabij de 285 pk leveren, waarmee het de sterkste driepitter op de markt is.
De trekkracht wordt middels vierwielaandrijving op de weg overgebracht. Zowel vóór als achter monteert de fabrikant een differentieel. Om aan de buitenwereld duidelijk te maken dat het een technische krachtpatser is, past Toyota ook het koetswerk aan. De topversie krijgt uitgebouwde wielkasten om de toegenomen spoorbreedte onderdak te bieden, aangepaste bumpers rondom, een specifiek grille-ontwerp en een achterklepspoiler.
Audi RS 3 vs Mercedes-AMG A 45 S: Een heuvelklim met hyperhatchbacks
Concurrentieveld
Met de GR Corolla blijft Toyota het hot hatch-segment trouw, terwijl de klasse sterk aan het uitdunnen is. Volkswagen biedt weliswaar een GTI en R op basis van de Golf, Cupra heeft de Leon, Honda geeft een vervolg aan de Type R, Audi de S3 en RS5, Hyundai i30 N en Mercedes-AMG de A35 en A45, andere merken beëindigden hun aanbod. De Renault Mégane RS en Peugeot 308 GTI keren niet meer terug en een volgende Ford Focus RS blijft uit. In Nederland verdwenen de Subaru WRX en Skoda Octavia RS.
Lees ook:
Ook interessant
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China