‘Toyota Corolla GR verschijnt in 2023 als hot hatch met 261 pk’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F02%2FToyota-Auris-GRMN-BEW.jpg)
Toyota heeft autoliefhebbers over de hele wereld verblijd met de nieuwe Yaris GR-4. Als we de geruchten mogen geloven toveren de Japanners de komende jaren nog meer sportief plezier uit de hoge hoed in de vorm van de Corolla.
Het Britse AutoExpress weet te melden dat er in 2023 een hete GR-versie van de Toyota Corolla verschijnt. Die auto krijgt waarschijnlijk dezelfde krachtbron als de Yaris GR-4. Die motor, die intern G16E-GTS heet, is de sterkste driecilinder (1.6-liter) die bestaat en is goed voor 261 pk. Of de driepitter in de Corolla hetzelfde, meer of minder vermogen levert, is niet duidelijk. De 1.6 wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Als platform wordt uiteraard Toyota’s modulaire TNGA-basis gebruikt, dat van zichzelf al stijf is en een goede basis voor een hot hatch vormt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F02%2FToyota-Auris-GRMN-BEW.jpg)
Verloren tijd
De geruchten worden gevoed door Toyota zelf. In een gesprek met CarsGuide liet Naohiko Saito, chief engineer van de Yaris GR-4, namelijk weten dat het ‘verloren tijd’ is om de sterke driecilinder alleen in de Yaris te gebruiken. “Persoonlijk zie ik graag dat de aandrijflijn in andere GR-modellen verschijnt”, aldus Saito. Als het allemaal doorgaat, heeft Toyota een sterke concurrent voor auto’s als de Ford Focus ST, Volkswagen Golf GTI, Hyundai i30N en Honda Civic Type-R.
CO2
Waar veel autofabrikanten vrezen voor de uitstootcijfers van zulke hot hatches, hoeft Toyota zich minder zorgen te maken. Het merk zet al decennia in op hybridetechniek die voor een heel groot publiek bereikbaar is. In Nederland is bijvoorbeeld zo’n 65% van de verkochte Toyota’s een hybride. Ook ligt het merk aardig op schema wat betreft de aangescherpte normen (een gemiddeld vlootverbruik van 95 gram CO2 per kilometer), waardoor het zich zulke auto’s ook daadwerkelijk kan veroorloven. Toyota doet nog niet eens op grote schaal mee met plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s. De introductie van die modellen in de komende jaren zorgt dat auto’s als de Yaris GR-4 en Corolla GR ook daadwerkelijk op de markt kunnen komen.
Wij reden al met de Toyota Yaris GR-4 op een circuit. Autovisie-redacteur Dries van den Elzen deelt zijn eerste enthousiasme in deze onderstaande video!
Lees ook:
Ook interessant
-
Jouw broek is de reden dat de Range Rover Electric geen frunk heeft
-
Hier is het bewijs: Tesla wordt geleid door een 54-jarig kind
-
Stekker eruit! Stellantis ziet niks meer in deze technologie
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Ferrari Amalfi in Nederland
-
DS No 8 als nieuw vlaggenschip: maakt hij verwachtingen waar?
-
Met Mercedes CLA Shooting Brake rijd je zonder te laden naar Stuttgart
-
De Ioniq 6 N zal moeilijk te verkopen zijn en dat vindt Hyundai prima
-
Zoveel geld verliest Volvo nú al op de ES90 en EX90
-
Nieuwe Kia EV5 krijgt te maken met moordende concurrentie
-
Deze Volkswagen Kever was ooit duurder dan een Lamborghini
-
Dit bedrijf laat je met vier spelers tegelijk gamen in de auto
-
Waarom jouw nieuwe Tesla zichzelf ‘MechaHitler’ zou kunnen noemen