Ford bevestigt: carrière EcoSport niet in gevaar
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2F2020_FORD_EcoSport_Active_03.jpg)
Het is nooit een groot verkoopsucces op de Amerikaanse markt geweest, maar toch blijft Ford hem tegen beter weten in ginds leveren. Of toch niet? Nee, hij verdwijnt!
Het afscheid van de EcoSport staat gepland en wel voor halverwege 2022. Dan stopt de productie van de compacte SUV voor de Amerikaanse markt en neemt de fabrikant stilzwijgend afscheid van de vijfzits SUV. Voor de Amerikanen is de EcoSport gewoonweg niet interessant. Hij is te klein van formaat voor de Yanks. Waar de EcoSport in Europa juist in een populaire modelklasse valt, daar valt de EcoSport in de Verenigde Staten juist in een klein en impopulair autosegment. De Amerikanen kopen liever grotere modellen. Toch verlieten er in 2018, het eerste volledige verkoopjaar, 54.348 stuks de showroom. In 2019 en 2020 werden ginds respectievelijk 67.708 en 60.544 stuks afgeleverd. Dit jaar is de verkoop flink ingezakt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2F2020_FORD_EcoSport_Active_04.jpg)
Fabriek dicht
Het is niet alleen de in Amerika 20.000 dollar kostende EcoSport waarvan Ford afscheid neemt, het concern legt tevens de complete fabriek stil. Het staakt de Indiase productieactiviteiten. De fabrikant legt een voorraad aan, zodat het tot half 2022 nog de B-SUV kan aanbieden.
Geen gevolgen
De verkoop- en productiestop van de EcoSport in India heeft geen gevolgen voor de Europese versie, zo laat Ford desgevraagd weten. De exemplaren zoals die in bijvoorbeeld Nederland en België in de showroom staan, komen uit de Roemeense Ford-fabriek. De bouw van de SUV loopt vooralsnog door.
Azië en Zuid-Amerika
De EcoSport kwam in zijn huidige gedaante in 2012 op de markt, al bestaat de productlijn al sinds 2003. De B-SUV was in eerste instantie alleen voor enkele Aziatische en Zuid-Amerikaanse markten bedoeld. Door de groeiende vraag naar B-SUV’s besloot Ford de EcoSport ook op transport naar Europa te zetten. Vanwege de sterke groei van het segment werd niet gewacht tot de Europese specificatie met betere afwerking en hoogwaardigere materialen klaar was. De fabrikant introduceerde zodoende in 2013 eerst de Indiase versie. Anderhalf jaar later volgde de aangepaste EcoSport, die kort daarna een tweede opfrisbeurt onderging. Tegelijk met de productieverplaatsing van India naar Roemenië kreeg de SUV een facelift. Ford bouwt de EcoSport tezamen met de Puma, waar eerder ook de B-Max vandaan kwam.
Lees ook:
Ook interessant
-
Je gelooft nooit hoe weinig deze vliegende auto kost
-
Hoe lang mag je een camper of caravan in een parkeervak laten staan?
-
Vakantiegangers opgepast: oplichtingstruc op Franse tolwegen
-
Prijs benzine stijgt: zo bespaar je op een tankbeurt in Nederland
-
Review BMW 220: twee geloven op één kussen…
-
Trump dreigt met extra importheffingen op buitenlandse auto’s
-
Deze Nederlandse auto kan op zelf opgewekte windenergie rijden
-
Koreaans merk komt nu naar Nederland met deze drie auto’s
-
Noodweer op komst: zo bescherm je jouw auto tegen hagelstenen
-
Nieuwe SUV heeft kleine accu en 1100+ km aan actieradius
-
Kinderen van de jaren 80 worden wild van deze Peugeot 208 GTi
-
Politie waarschuwt voor vluchtstrookbendes: zo herken je de truc