Ferrari SP48 Unica is one-off zonder achterruit
Ferrari presenteert vandaag weer een plaatje van een auto, die overigens volledig onbereikbaar is. Deze SP48 Unica is namelijk een one-off, en dus in opdracht van een bijzondere Ferrari-klant gebouwd.
En dus kunnen we er alleen digitaal van genieten. Tegenkomen zullen we ‘m namelijk vast niet, te meer omdat het onbekend is waar de auto zich straks zal bevinden. Zeker is dat de klant zeer gefortuneerd is en een enorme Ferrari-collectie heeft. Dat zijn namelijk de vereisten om überhaupt in aanmerking te komen voor een dergelijk project. En dan nog moet je geluk hebben: de Italianen maken maximaal twee keer per jaar zo’n unieke auto.
F8 Tributo
De SP48 Unica is uiteraard gebouwd onder supervisie van Ferrari’s designbaas Flavio Manzoni. Het betreft hier een tweezitter, die is gebouwd op het platform van de F8 Tributo. Dat zie je al aan het ontwerp van de auto, want de SP48 Unica is duidelijk een broer van het genoemde productiemodel.
Uniek voor het front van deze SP48 Unica gedoopte auto zijn allereerst de lichtunits, alsmede een andere positionering en ontwerp van alle luchtinlaten. Heel bijzonder is de raam- en dakconstructie: die lijken vloeiend in elkaar over te lopen door het middelste zwarte paneel, dat richting de motor juist een rode tint aanneemt. Achteruit kijken is er echter niet meer bij, want de SP48 Unica heeft geen achterruit.
In plaats daarvan heeft deze klant gekozen voor een koolstofvezel ‘motorkap’, vergelijkbaar met recente 812 Competizione. Gelukkig ziet het er wel bijzonder fraai uit, en da’s precies waar het hier om gaat. Bovendien lijkt het er volgens Ferrari zo op dat de auto uit één blok metaal is gehouwen.
Meer downforce
Maar het bijzondere ontwerp van de SP48 Unica heeft ook een functie. De ten opzichte van de F8 Tributo langere overhang zorgt volgens de ingenieurs namelijk voor meer downforce op de achterzijde, met hogere bochtsnelheden als resultaat. Wat dit alles met de prestaties van de SP48 Unica doet, is niet bekend. Waarschijnlijk zijn ze identiek aan die van de F8 Tributo. Diens 3,9-liter V8-motor is goed voor 720 pk, waardoor een sprint naar 100 km/h in 3 seconden is geklaard. De topsnelheid bedraagt 340 km/h.
Ferrari geeft opvallend genoeg géén beelden vrij van het interieur. Maar het meldt wel eerlijk dat het binnenwerk van deze SP48 Unica “de technische identiteit van de F8 Tributo behoudt”. Uniek is wel het gebruik van lasergeperforeerd alcantara, waaronder een roodoranje kleur te zien is die overeenkomt met de carrosseriekleur, maar dat krijgen we niet te zien. Je wilt natuurlijk wel íets voor jezelf houden als jij de enige bent die deze auto heeft.
Lees ook:
Ook interessant
-
Rijlessen flink duurder: hier betaal je gemiddeld het minst
-
Zwitserse BMW-rijder krijgt extreem hoge boete voor bumperkleven
-
‘Familiegezicht keert bij sommige merken tot vervelens toe terug’
-
Ook voor Nederland: elektrische auto met ‘901 kilometer range’
-
Nieuwe solid state-accu voor elektrische auto’s: 80% meer EV-range
-
A-segment keert terug: deze budget-EV’s kun je straks verwachten
-
Koop nu de 1.000 pk sterke doodskist op wielen van John Cena
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
VW ontbindt afspraak werkzekerheid: grote ontslagronde op komst?
-
Toont Skoda haar ware gezicht met de Elroq?
-
Flying Spur is de krachtigste Bentley-sedan ooit
-
Benzineprijs omhoog: ‘opbrengst onterecht naar gat in schatkist’