One-off Ferrari P80/C mag alleen het circuit op
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fferrari-p80-c-2019-15.jpg)
Nog nooit werkte Ferrari zo lang aan een one-off voor een klant. Deze Ferrari P80/C was al sinds 2015 in ontwikkeling. Deze week mag de wereld voor het eerst kennismaken met deze circuitracer.
Sports Prototype
De opdracht van de koper was vrij duidelijk: ontwerp een moderne Sports Prototype geïnspireerd op iconische Ferrari-modellen van weleer, zoals de 330 P3/P4, Dino 206 S en de 250 LM.
Het Ferrari Styling Centre ging onder leiding van Flavio Manzoni aan de slag en ontwierp deze P80/C.
Op maat gemaakt
Zoals gezegd begon Ferrari al in 2015 aan de ontwikkeling van deze racer. Het ontwikkelingsteam heeft veel tijd besteed aan onderzoek, zowel op het gebied van performance als aerodynamica om tot het best mogelijke ontwerp te komen. Als donorauto gebruikte Ferrari een 488 GT3 die ten opzichte van de 488 GTB een 50 mm langere wielbasis heeft. De auto heeft een op maat gemaakte koolstofvezel body en grote spoilers en luchtopeningen voor het bereiken van zoveel mogelijk downforce.
488 GT3
Over de prestaties van deze Ferrari is niets bekend. De 488 GT3 beschikt standaard over een 4,5-liter V8-motor met 600 pk bij 7.000 toeren per minuut en 700 Nm bij 6.000 toeren per minuut. De eigenaar is er maar wat trots op.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom deze Ferrari 550 Maranello uit 2001 een parachute heeft
-
Pas op, Jan Akkerman en Thijs van Leer! Dit is de eerste focusflitser
-
Hoe (adaptieve) cruise control de kans op een ongeluk vergroot
-
Koop deze Cybertruck-grafkist! Optioneel met Full Self-Burying
-
Volvo EX30 duizenden euro’s goedkoper en nieuwe ‘offroadversie’
-
Efficiëntie van elektromotor is al 97 procent, maar Audi wil meer
-
‘Notoire alcomobilisten moeten alcoholslot in de auto krijgen’
-
Goed nieuws! Benzine-BMW M3 blijft ‘zo lang mogelijk’ bestaan
-
Jouw kind is de coolste van de buurt met dit elektrische MG’tje
-
Deze Chinese EV is ‘n ster in fileparkeren! Alleen vernielt-ie z’n banden ermee
-
Je mag ook niks! Ferrari wil geen ‘opzichtige’ kleurencombinaties meer
-
Voor deze strakke, zakelijke SUV-occasion betaal je 20.000 euro