“Besluit over toekomst Smart valt eind 2019”
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fsmart.jpg)
Daimler neemt naar verwachting eind 2019 een besluit over de toekomst van het verlieslijdende automerk Smart. Dat schrijft het Duitse Handelsblatt.
Onderdeel van Daimler
Daimler zou volgens de Duitse krant zijn geduld verliezen met de rode cijfers die Smart momenteel noteert. Smart is net als Mercedes-Benz onderdeel van het Daimler-concern. Huidig CEO Dieter Zetsche wordt in mei opgevolgd door Ola Källenius en hij heeft geen geschiedenis met het merk. Volgens de krant zou hij ermee kunnen leven dat Smart als merk eventueel wordt geschrapt.
Drie modellen
De strategie van Smart is momenteel dat het merk alleen nog volledig elektrische modellen verkoopt van de Fortwo, Fortwo Cabrio en de Forfour. Die drie modellen zijn nu nog in samenwerking met Renault ontwikkeld, maar volgens eerdere berichten zou Renault de samenwerking met Smart willen stopzetten.
Sinds 1998
Smart bestaat sinds 1998, maar was nooit echt succesvol. In 2018 verkocht Smart wereldwijd 128.802 auto’s, een daling van 4,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. Naar verluidt verliest Daimler op jaarbasis 500 tot 700 miljoen euro aan Smart, al doet Daimler daar verder geen uitspraken over.
Lees ook:
- Peters Proefrit: Smart Roadster-Coupé Brabus
- Smart EQ ForTwo en ForFour zijn nieuw en volledig elektrisch
- Doek valt voor Smart in Amerika
- Geely neemt belang van vijftig procent in Smart
Ook interessant
-
Historische afgelasting: voor het eerst in 67 jaar geen Tokyo Motor Show
-
Vernieuwde Volkswagen Polo wil eigenlijk een Golf zijn
-
Keuze wordt nog lastiger: instapversie Hyundai Ioniq 5 véél goedkoper
-
Formule 1-teams hebben belangstelling voor Nederlandse carbontechniek
-
Skoda durft nieuwe Fabia al wel te tekenen
-
Audi A6 E-tron is niet eerste model op PPE-basis
-
Duik in de prijslijst: wat kosten hot hatchbacks anno 2021?
-
Datalek verkeerscamera’s: foto’s automobilisten op straat
-
Designbaas Mercedes: ‘Nieuwe SL in de geest van 300 SL’
-
Is de C5 X de start van een Citroën-trend?
-
BMW i4 trekt nu al een M-jasje aan
-
Opvolger Ford Mondeo nog niet in beeld