Stijn Kuster
Stijn Kuster | LinkedIn Nieuws 12 nov 2021

Waarom jij deze hyperexclusieve Ferrari BR20 niet kan kopen

Een Ferrari in de garage: het is slechts voor een enkeling weggelegd. Als je financiële middelen toereikend genoeg zijn hoef je geen ‘standaard Ferrari’ te kopen, maar kan je gebruik maken van Ferrari’s limited editions. Daarvoor dien je wel hoog op de lijst in Maranello te staan. Maar mocht je zo’n gelimiteerde editie niet uniek vinden, voor enkele trouwe en rijke klanten maakt het merk een specifieke auto, zoals de BR20.

Hoewel we vaker zien dat creatievelingen shooting brakes van coupés of sedans maken, gebeurt het niet vaak andersom. Voor dit project is een GTC4Lusso gebruikt, hoewel de neus dit zeker uitstraalt draagt het model de daklijn van een coupé. Ruimte voor vier personen is er in de Ferrari BR20 dan ook niet meer.

Geïnspireerd op klassiekers

Ferrari zegt het ontwerp van de voormalige shooting brake geïnspireerd te hebben op enkele GT’s met V12-motoren. In de bredere ‘kaaklijn’ van de voorbumper in combinatie met de plattere neus kan je met de nodige creativiteit een Ferrari 410 SA en 500 Superfast herkennen.

Ferrari BR20
Naast het koetswerk zijn ook de velgen uniek voor deze auto. (Afbeelding: Ferrari)

De Ferrari BR20 heeft exact dezelfde aandrijflijn als de GTC4Lusso. De atmosferische 6,3-liter met 681 pk en 697 Nm moet de bolide in 3,4 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur katapulteren. Wat de exacte specificaties van deze one-off zijn, is niet bekend. Met de wellicht betere stroomlijn kan hij nog even iets sneller zijn dan een normale GTC4Lusso.

De Ferrari BR20 is de ultieme tweezits GTC4Lusso

Daarnaast is de auto zonder achterbank en met wat meer koolstofvezel onderdelen naar verwachting wat lichter. Is dit dan de ultieme GTC4Lusso? Dat krijgen wij nooit te weten. Het speciale project van Ferrari blijft speciaal en meerdere exemplaren zullen niet volgen.

Hoeveel er voor de Ferrari BR20 is betaald wordt niet naar buiten gebracht, maar de kosten lopen naar verluidt in de miljoenen. Dit komt niet alleen door de bouw van de unieke auto, maar ook door de ontwikkelingskosten. De ontwerper van de auto zou drie fysieke en talloze digitale ontwerpen hebben gemaakt. Al deze kosten die normaal over meerdere auto’s verspreid worden, zijn enkel voor de enige eerste eigenaar van een BR20 ooit. Vandaar dat de auto’s bijna altijd wereldkundig worden gemaakt, om zo de auto bij de Ferrari-fans erkend te krijgen.

 

Ferrari’s gift aan de mensheid: de Ferrari 812 Competizione – Review