Waarom jij deze hyperexclusieve Ferrari BR20 niet kan kopen
![Ferrari BR20](https://img.autovisie.nl/images/nTNAl_tJGPn1prE62ERBH9cmDBg=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FFerrari-BR20-2021-1.jpg)
Een Ferrari in de garage: het is slechts voor een enkeling weggelegd. Als je financiĂ«le middelen toereikend genoeg zijn hoef je geen âstandaard Ferrariâ te kopen, maar kan je gebruik maken van Ferrariâs limited editions. Daarvoor dien je wel hoog op de lijst in Maranello te staan. Maar mocht je zoân gelimiteerde editie niet uniek vinden, voor enkele trouwe en rijke klanten maakt het merk een specifieke auto, zoals de BR20.
Hoewel we vaker zien dat creatievelingen shooting brakes van coupés of sedans maken, gebeurt het niet vaak andersom. Voor dit project is een GTC4Lusso gebruikt, hoewel de neus dit zeker uitstraalt draagt het model de daklijn van een coupé. Ruimte voor vier personen is er in de Ferrari BR20 dan ook niet meer.
GeĂŻnspireerd op klassiekers
Ferrari zegt het ontwerp van de voormalige shooting brake geĂŻnspireerd te hebben op enkele GTâs met V12-motoren. In de bredere âkaaklijnâ van de voorbumper in combinatie met de plattere neus kan je met de nodige creativiteit een Ferrari 410 SA en 500 Superfast herkennen.
![Ferrari BR20](https://img.autovisie.nl/images/G11vpsfOklHEnkMJkWLVuO6Oj9U=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FFerrari-BR20-2021-3.jpg)
De Ferrari BR20 heeft exact dezelfde aandrijflijn als de GTC4Lusso. De atmosferische 6,3-liter met 681 pk en 697 Nm moet de bolide in 3,4 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur katapulteren. Wat de exacte specificaties van deze one-off zijn, is niet bekend. Met de wellicht betere stroomlijn kan hij nog even iets sneller zijn dan een normale GTC4Lusso.
De Ferrari BR20 is de ultieme tweezits GTC4Lusso
Daarnaast is de auto zonder achterbank en met wat meer koolstofvezel onderdelen naar verwachting wat lichter. Is dit dan de ultieme GTC4Lusso? Dat krijgen wij nooit te weten. Het speciale project van Ferrari blijft speciaal en meerdere exemplaren zullen niet volgen.
Hoeveel er voor de Ferrari BR20 is betaald wordt niet naar buiten gebracht, maar de kosten lopen naar verluidt in de miljoenen. Dit komt niet alleen door de bouw van de unieke auto, maar ook door de ontwikkelingskosten. De ontwerper van de auto zou drie fysieke en talloze digitale ontwerpen hebben gemaakt. Al deze kosten die normaal over meerdere autoâs verspreid worden, zijn enkel voor de enige eerste eigenaar van een BR20 ooit. Vandaar dat de autoâs bijna altijd wereldkundig worden gemaakt, om zo de auto bij de Ferrari-fans erkend te krijgen.
Â
Ferrariâs gift aan de mensheid: de Ferrari 812 Competizione â Review
Lees ook:
Ook interessant
-
Sterk spul, hĂš? Zo’n Fisherman’s Friend Ferrari F40
-
‘Betaalbaar’ Ferrari V12 rijden met deze 456
-
Texaanse baron liet zijn Ferrari Testarossa ‘openknippen’ in BelgiĂ«
-
308 GTB Quattrovalvole vs. 328 GTB: de beste Ferrari
-
â â Je gelooft nooit welke motor er in deze Ferrari 812 Superfast-opvolger ligt
-
Gestolen Ferrari van legendarische F1-coureur Gerhard Berger na bijna 30 jaar opgespoord
-
Zoveel winst maakte Ferrari per auto in recordjaar 2023
-
Vol gas met een V12! Zo âomzeiltâ Ferrari nieuwe emissienormen
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto