Verbruik en uitstoot zijn misschien de laatste zaken waar een Ferrari-koper aan denkt, toch moet de Italiaanse sportwagenfabrikant er meer en meer rekening mee houden. In de toekomst betekent het dat elke Ferrari na 2019 gedeeltelijk geëlektrificeerd zal worden.

Ferrari Limited Editions Ferrari LaFerrari 001Ferrari Limited Editions Ferrari LaFerrari 001


Vanaf 2019

Nu heeft het merk slechts één hybride in het gamma: de LaFerrari. In die auto staat een elektromotor met 163 pk de 6,3 liter V12 met 800 pk bij. Daarmee heeft de hybride LaFerrari een systeemvermogen van 963 pk. Zoveel vermogen hoef je in de rest van het gamma niet te verwachten, maar het staat vast dat de verbrandingsmotor van Ferrari's in de toekomst hulp krijgt van een elektromotor. Dat heeft Sergio Marchionne, de grote baas van Ferrari, tegen het Amerikaanse Automotive News verteld.

LEES OOK: LaFerrari Aperta: Net onthuld, al lang uitverkocht

Groei

De overstap naar hybride aandrijflijnen heeft allemaal te maken met de groei van het merk. Strikte regelgeving rondom CO2-uitstoot zorgt ervoor dat Ferrari op dit moment niet meer dan 9000 auto's mag produceren. Nu is dat voor dit jaar nog geen probleem, aangezien het merk dit jaar zo'n 8000 auto's verwacht te gaan verkopen. In 2019 moet dat aantal de 9000 passeren en dan is het opeens wel belangrijk om de uitstoot te drukken. In 2025 wil Ferrari groeien naar 10.000 auto's per jaar, maar daarvoor moet het merk volgens Marchionne niet alleen met hybrides komen, maar ook met modellen die een grotere kopersgroep aanspreken. Nu is een SUV al in alle toonaarden ontkend, dus het is gissen naar wat de topman hiermee wil zeggen.

Tien procent

Het derde kwartaal was zeer succesvol voor de sportwagenfabrikant uit Maranello. Er werd tien procent meer verdiend dan in dezelfde periode vorig jaar en er werden acht procent meer auto's verkocht. Dit had ook direct gevolgen voor de prijs van het aandeel, die met zeven procent steeg.