Geen Ringrecord voor Hyundai i30 N
Hyundai gaat niet voor een ronderecord voor voorwielaandrijvers op de Nürburgring. De Hyundai i30 N wordt weliswaar op het circuit fijngeslepen, het merk heeft geen ambitie om de snelste hot hatch van de ‘Ring te gaan bouwen.
Rijbeleving
Het is Hyundai niet te doen om de snelste rondetijden en ook niet om de beste prestaties, maar vooral om de rijbeleving. De 260 pk sterke Hyundai i30 N moet als topmodel gaan dienen en tegelijkertijd duidelijk maken dat het merk om meer geeft dan alleen verkoopcijfers. “Hyundai moet groeien in de wereld van fun to drive- en emotion-modellen. We hebben geen klantenbestand op dat gebied en onze dealers missen verkoopervaring met dergelijke sportmodellen”, vertelt Albert Biermann, de hoofdverantwoordelijke voor Hyundai’s N-afdeling aan Autovisie. “Het sublabel moet rustig worden uitgerold.”
LEES OOK:Potige proefballon: Hyundai RN30 Concept
RN30
Met de i30 N gaat Hyundai weliswaar niet voor een recordpoging, maar zeg nooit nooit. Hyundai toonde op de Autosalon van Parijs de RN30 concept, een auto die een voorproefje moet geven van een nog extremere i30 N, de i30 N Plus. De ontwikkeling van die auto vindt ook voornamelijk plaats op de Nürburgring. In plaats van voorwielaandrijving krijgt de auto vierwielaandrijving en moet hij het op gaan nemen tegen auto’s als de Volkswagen Golf R en Ford Focus RS, terwijl de reguliere N juist in de klasse van de Golf GTI en de Focus ST valt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Stellantis ontkent fusieplannen en samenwerking met Renault
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken