Eerste Turkse Toyota C-HR rolt van de band
Toyota was er vroeg bij om de fonkelnieuwe C-HR onder de aandacht te brengen. De publiciteitscampagne startte alweer twee jaar geleden, toen de Japanse autobouwer een eerste concept car presenteerde. Pas vandaag begint de bouw van de opvallend gestileerde Toyota C-HR.
De Japanse autobouwer heeft de productie van de C-segment crossover in Turkije ondergebracht. Daar heeft Toyota een eigen faciliteit staan, waar momenteel de Corolla (jazeker!) en de Verso van de band rollen. Met de Toyota C-HR in het productieprogramma vergroot het merk de output van de faciliteit van 150.000 tot 280.000 stuks per jaar. De fabriek opereert momenteel in drie ploegendiensten.
“Toyota kiest voor een opvallend ontwerp met een eigen gezicht”
Internationaal
Voor Toyota is het de derde hybride-auto die in Europa wordt gemaakt. De Yaris Hybrid ziet in Frankrijk het levenslicht, de Auris in Groot-Brittannië. Voor de bouw van de hybrideversie van de C-HR komt de aandrijflijn uit Engeland. De C-HR is sowieso internationaal georiënteerd. De transmissies van de 1.2-benzineversie komen uit Polen, terwijl het ontwerp van de auto uit Frankrijk komt. De assen van de hybridetypes komen weer uit Japan.
Design
De C-HR is voor Toyota een start van een nieuw hoofdstuk. De Japanse autobouwer heeft ontdekt dat design een belangrijke aankoopreden is. Vandaar dat de designstudio’s van Toyota voor een opvallend ontwerp met een eigen gezicht hebben gekozen. Voor de Japanse autoproducent is de stijl revolutionair. Vandaar dat de fabrikant het model eerst als prototype op een autoshow presenteerde, zodat de consument al aan het model kon wennen.
Concurrent
Toyota heeft op de Nederlandse markt al de orderboeken voor de concurrent van de Mazda CX-5, Nissan Qashqai en Kia Sportage geopend. De 4,36 meter lange crossover is leverbaar met een 1.2-benzinemotor voor minimaal € 25.250,-. De uitvoering met de 1.8-hybride-aandrijflijn is er vanaf € 30.260,-.
Lees ook:
Ook interessant
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken