John Elkann, grote baas van Ferrari, zegt dat het merk meer van de GT-lijn gaat verkopen. Dat doen ze simpelweg door er meer van te maken. Mensen kopen toch wel.

Ferrari Portofino


Op Pebble Beach komen de grote merken niet alleen samen om de nieuwste en dikste auto's te tonen. Er wordt daarnaast ook veel met elkaar gesproken. De CEO van Ferrari ontkwam daar ook niet aan. Hij liet wat interessante woorden vallen omtrent de productie van de iets toegankelijkere Grand Tourers die het merk maakt. Daar gaan er namelijk meer van komen. Niet alleen in aantallen, maar er komen ook nieuwe modellen bij. De eerste hiervan zou in November al onder een doek vandaan getrokken kunnen worden.

5 miljard

Elkann heeft grootse plannen met Ferrari. De fabrikant zou in 2022 ongeveer 40% van de omzet moeten halen uit de GT-lijn. Nu is dat nog 32%. Ook moet de totale omzet flink toenemen naar 5 miljard euro. Dat is nu nog 3,4 miljard. Een belangrijk onderdeel van de strategie is de Ferrari Purosangue, oftewel de SUV. Deze moet de concurrentie aan gaan met onder andere de Lamborghini Urus. Een auto die erg belangrijk blijkt voor de stijgende omzet van dat merk.

Ferrari Purosangue


Maar hoewel Ferrari dus flink moet gaan groeien de aankomende paar jaar, moet de exclusiviteit wel gewaarborgd blijven. Daarom wil Elkann koste wat kost voorkomen dat Ferrari evenveel auto's gaat wegzetten als Porsche doet. Dat betekent dat er jaarlijks minder dan 250.000 Ferrari's bij zullen komen.

Fusie

Naast de toekomst van Ferrari gaf de topman ook nog wat inzicht in de situatie bij FCA. Het Italiaans-Amerikaans bedrijf heeft rommelige onderhandelingen met Renault achter de rug. Daarbij lijkt de deur nog op een kiertje te staan voor een eventuele fusie. Volgens Elkann is daar niets van waar. FCA staat volgens hem zeker open voor samenwerkingen, maar zal onafhankelijk blijven.

In mei van dit jaar deed FCA een voorstel aan Renault te fuseren. Nadat de Franse overheid ingreep trokken de Italianen zich terug.