Ferrari 812 GTS: de comeback van de dakloze V12
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fferrari-812-gts-1.jpg)
De Ferrrari 812 Superfast heeft er vanaf nu officieel een dakloos broertje bij: de Ferrari 812 GTS. Het is de krachtigste cabrio in zijn segment volgens de fabrikant.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fferrari-812-gts-4.jpg)
We wisten dat de Ferrari 812 GTS eraan zat te komen. Sterker nog, eind vorige week lieten we hem al zien voordat u hem mocht zien. Maar nu is hij dan eindelijk officieel, de machtige 800 pk-sterke 6,5 liter ongeblazen komt in een cabrio. Maar om dat voor elkaar te krijgen was er iets meer nodig dan een 812 Superfast en een ijzerzaag. De dames en heren uit Maranello hebben iets meer werk geleverd dan je misschien op het eerste gezicht ziet.
Even goed
In tegenstelling tot de F8 is de 812 GTS op papier niet beter dan het vergelijkbare model met dak. In dit geval is de auto namelijk vrijwel even goed. De 0-100 km/h sprint gebeurt in minder dan drie seconden, 0-200 km/h kost 8,3 seconden en de topsnelheid ligt op 340 kilometer per uur. En om dat allemaal te behouden moest Ferrari flink wat werk verzetten, want de aerodynamica en het gewicht van de auto veranderden nogal. Niet alleen verzwaarde het ‘retractable hard top’-systeem de auto met 75 kilogram, ook zorgde hij voor een andere luchtstroom om de achterkant van de auto. En dan hebben we het nog niet eens gehad over die luchtstroom als het dak, na 14 seconden, in de achterbak verdwijnt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fferrari-812-gts-2.jpg)
Ferrari compenseert deze slechtere aerodynamica en het extra gewicht niet met extra vermogen uit de V12. 800 pk en 718 Nm blijft gehandhaafd. Nee, de Italianen kozen ervoor om de hele achterkant opnieuw te tekenen. De nieuwe lijnen zorgen voor een betere aerodynamica, waardoor de inzittenden ook met het dak omlaag comfortabel op hoge snelheden kunnen rijden. Om dat extra te garanderen plaatste Ferrari ook twee L-vormige uitsparingen boven de voorruit. Deze sturen lucht weg van de auto en creëren daarmee een soort dak van lucht waardoor de luchtdruk in de auto nooit oncomfortabel hoog kan worden.
Extra flap
Met die nieuwe belijning kozen de designers ervoor om de ‘aerodynamic by-pass’ achter het achterwiel te verwijderen. Dit geeft de 812 GTS een iets strakkere look dan de 812 Superfast. Nadeel hiervan is wel dat de cabrio het met minder downforce zou moeten doen. Dat kon natuurlijk niet, dus is er nu een extra flap in de diffuser geplaatst. Deze genereert volgens de fabrikant exact evenveel downforce als de twee gaten achter de achterwielen eerst deden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fferrari-812-gts-3.jpg)
Prijzen, leverdata en dergelijke communiceerde Ferrari helaas nog niet.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fferrari-812-gts-5.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fferrari-812-gts_06.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze occasion wil je: McLaren 570S, ‘alsof je in de supermarkt loopt met een pinloze handgranaat’
-
Novitec haalt nóg meer vermogen uit Ferrari SF90 Stradale
-
Deze one-off Renault 5 komt recht uit een Disneyfilm
-
Nieuw Chinees automerk BYD komt naar Nederland
-
Met deze 5 auto’s van tractormerken mag je wél op de snelweg
-
Max Verstappen is het gezicht van de Honda e Limited Edition
-
Door deze primeur moet het wat veiliger worden op de weg
-
Zien: Saab leeft! Allereerste editie nationaal evenement
-
Waarom we de V12 nog niet zo snel hoeven uit te zwaaien
-
Toch Europese carrière voor Ford Bronco
-
Eerste BMW 7 Serie en i7 rollen van de band
-
Achter de schermen: video Peugeot 408