Zo extreem veel vermogen krijgt de aanstaande BMW M3
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F09%2F02_Inform-13.png)
Een zes-in-lijn en achterwielaandrijving, zo hoort een BMW M3 te zijn. Toch weet iedere liefhebber dat er een tijd gaat komen dat er geen M3’s in die vorm meer worden gemaakt. De toekomst van de M3 voorspelt Frank Weber, R&D-baas bij BMW, aan het tijdschrift CarSales in een interview.
Let wel, de cijfers in dit artikel zijn niet bevestigd door BMW.
Voor we ingaan op de toekomst van de M3, blikken we heel even terug. Want niet altijd heeft een M3 een zescilinder gehad. Sterker nog, de eerste generatie M3 (E30) had een vierpitter onder de kap. De E92 generatie kreeg een V8.
Het extreme vermogen van de elektrische BMW M3
In de toekomst zal er geen benzinemotor meer verschijnen in een M3 maar wordt het model volledig elektrisch.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F09%2F02_Inform-27.jpg)
De nieuwe M3 zou worden gebouwd op basis van het Neue Klasse-platform, dat we begin september lieten zien. Weber laat weten dat het platform ontworpen is voor vier onafhankelijk werkende motoren die tot tezamen 1000 kW leveren. Dit betekent dat het vermogen van de nieuwe BMW M3 Neue Klasse potentieel op 1.341 pk ligt!
Weber zegt dat klanten in de toekomst inderdaad het geluid van de BMW M3 kunnen missen, maar dat ze zich wat rijeigenschappen betreft geen zorgen hoeven te maken.
Nog even genieten van een zescilinder
Vooralsnog kunnen we nog even ons hart ophalen bij een M3 met zescilinder. Of de huidige BMW M3 ook echt ouderwets genieten is, zie je in onderstaande video.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom er ‘explosieven’ onder de motorkap van jouw auto zitten
-
Remtest microcars: deze auto doet een stoppie
-
Britse technici maken einde aan elektromotor zoals we hem kennen
-
Vergeten Japanse offroader is ultieme Marktplaats-parel
-
Vind je elektrische auto’s niets? Dan kans is groot dat je gewoon oud bent
-
Mercedes-Benz CLA: wordt deze EV wél succesvol?
-
Italiaan komt met geniale oplossing voor fileprobleem: smalste Fiat Panda ooit
-
Jouw broek is de reden dat de Range Rover Electric geen frunk heeft
-
Hier is het bewijs: Tesla wordt geleid door een 54-jarig kind
-
Stekker eruit! Stellantis ziet niks meer in deze technologie
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Ferrari Amalfi in Nederland
-
DS No 8 als nieuw vlaggenschip: maakt hij verwachtingen waar?