Deze sedan is de eerste Neue Klasse-BMW en gaat in productie
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F09%2F02_Inform-13.png)
De kop van dit artikel klopt niet helemaal. Neue Klasse is een term die BMW ook tussen 1962 en 1972 al gebruikte voor een reeks modellen. De term past het merk opnieuw toe. Deze sedan is het eerste model van de nieuwe reeks!
En dat is geen leuk marketingpraatje. Er is bijvoorbeeld een compleet nieuw platform ontwikkeld voor de auto’s. In eerste instantie staan er een middelgrote SUV en een sedan op de planning. De sedan mag aftrappen.
De eerste Neue Klasse-BMW
Dit studiemodel, de iVision Neue Klasse, is niet als de eerder getoonde iVision Dee een carrosserie die wordt beschouwd als een blanco canvas om nieuwe technieken op te tonen.
Deze conceptcar stippelt de route uit voor een daadwerkelijk productiemodel. De carrosserievorm van deze sedan gaat echt in productie.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F09%2F02_Inform-27.jpg)
Desondanks is het nog een echte conceptcar. Zo zijn de sideskirts, de bumper en de diffuser niet van kleur voorzien om te tonen dat ze van gerecycled materiaal zijn gemaakt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F09%2F02_Inform-26-1.jpg)
Wat verder opvalt, is de nieuwe interpretatie van de nierengrille met daarin de koplampen verwerkt.
Geen klokkenpaneel
Een belangrijke feature van de Neue Klasses is het nieuwe BMW Panoramic Vision. Dit betekent dat de auto geen klokkenpaneel meer heeft, maar de onderrand van de voorruit wordt gebruikt als een goot head-up display.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F09%2F02_Inform-4.jpg)
Informatie over muziek, navigatie, bellen of actieradius zie je dus allemaal in je ruit.
De Neue Klasse conceptcar heeft nog wel een centraal display, al gaat die in de toekomst wellicht verdwijnen.
Efficiënter, maar nog wel BMW
Onderhuids zijn de nieuwe BMW’s 25 procent efficiënter, hebben ze 30 procent meer actieradius en kunnen ze 30 procent sneller laden dan huidige elektrische modellen.
Deze Volkswagen Passat is zo comfortabel als een Phaeton, volgens VW
BMW belooft daarbij dat de nieuwe auto’s leuk zijn om mee te rijden en dat je alle toeters en bellen met een druk op de knop uit kan zetten in een speciale rijmodus.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW M5 en Porsche Panamera Turbo botsen
-
BMW M5 vs. Porsche Panamera: wat is écht de beste?
-
De ‘clownschoen’-BMW is terug! Na meer dan twintig jaar
-
Zeg spoiler, waar ga je met die BMW M2 CS naartoe?
-
BMW M2 CS krijgt een opmerkelijke spoiler
-
Deze gezins-MPV is een occasion met rijplezier en pit
-
Deze zeldzame occasion is de raarste ‘BMW’ die we ooit hebben gezien
-
Deze BMW Neue Klasse is een soort oversized nachtlampje
-
Elektrische BMW is nu bereikbare occasion
-
Met deze open occasion voel je je net Pierce Brosnan
-
Conclusie na 16.500 km: de BMW i5 is een goede EV én 5-serie
-
BMW M5-kopers zijn stiekem allemaal brave huisvaders (of moeders)