En dit is twee! Mercedes-Benz EQE
Het EQ-offensief draait op Formule 1-snelheid, want Mercedes-Benz stelt alweer het tweede EQ-model op het specifiek voor elektrische modellen ontwikkelde platform voor. Na de EQS is het nu de beurt aan de EQE. Hij komt onder de S in het programma, zoals de S-Klasse ook boven de E-klasse staat.
Natuurlijk heeft Mercedes al de EQA in het gamma. Er is bovendien een EQV en de EQB is reeds aangekondigd. En het EQ-programma werd neergezet met de EQC. Maar al die modellen delen hun platform met de benzine- en dieseltypes. Voor de EQS en nu ook de EQE heeft de ontwikkelingsafdeling een fonkelnieuwe bodemplaat (EVA2) neergezet. In de toekomst volgt nog meerdere platformen voor elektrische modellen, maar die platforms zullen ook verbrandingsmotoren kunnen herbergen.
Sedan in plaats van fastback
Nu is de EQE daar. We hebben de auto in levenden lijve kunnen aanschouwen. Hij heeft designovereenkomsten met de grotere EQS, zoals de one-bow lijnvoering. Hij wijkt wel degelijk af. Let maar op de verlichting en de vorm van de motorkap. Daarnaast beschikt de EQE niet over zo’n grote achterklep als de EQS, die een vijfde fastback-deur heeft. Verder zijn uiteraard de afmetingen afwijkend. In vergelijking met het topmodel is de wielbasis 90 mm korter wat hem 3,12 meter lang maakt. De maatvoering komt overeen met die van de CLS. Hij is 4,95 meter lang. In de breedte en hoogte reikt de rolmaat tot 1,96 en 1,51 meter. Binnen deze afmetingen biedt de elektrische sedan plaats aan vijf personen en 430 liter bagage. Toegang tot het interieur krijg je door vier automatisch te openen en sluiten portieren.
Accupakket
Tussen de assen legt Mercedes-Benz een lithium-ion accupakket met een capaciteit van 90 kWh, die de grote middenklasser in staat stelt om een afstand van maximaal 545 km tot 660 km af te leggen. De batterij laat zich AC-laden met 11 en 22 kW, terwijl het vermogen voor DC-laden 170 kW bedraagt. Mercedes gaat de EQE in meerdere motoriseringen aanbieden. Bij de verkoopstart volgend jaar zijn er twee versies. De elektrische sedan debuteert als 350 met 215 kW op de achterste wielen. Een vierwielaandrijver volgt in een later stadium. Wat de tweede versie wordt, kondigt Mercedes later aan. Net als de specificaties van de motorversies.
Productie in China en Duitsland
Mercedes-Benz bouwt de EQE voor de Chinese markt in Peking, maar de exemplaren voor de rest van de wereld komen uit het Duitse Bremen.
Lees ook:
Ook interessant
-
3 heerlijke oer-Hollandse cabrio’s voor Koningsdag
-
Nieuwe Lamborghini Urus SE is even vergeten dat Porsche bestaat
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland