Review Mercedes-Benz EQS: de beste elektrische auto ter wereld?
De Mercedes-Benz EQS is de S-Klasse van de toekomst. Is het daarmee ook de beste elektrische auto ter wereld?
Van een merk als Mercedes-Benz mag je eigenlijk alleen het allerbeste verwachten, maar inzake elektrische auto’s is dat tot nu toe nog niet het geval gebleken. Sinds een jaar of vijf is men in Stuttgart en omgeving echter druk bezig geweest met de ontwikkeling van het eerste eigen platform voor EV’s, waarvan deze EQS het eerste voortvloeisel is. Met een WLTP-range tot 780 kilometer en de mogelijkheid om in een kwartier genoeg energie voor 300 kilometer rijden naar binnen te trekken, presteert de EQS eindelijk naar behoren.
Eivormig
Het is de meest aerodynamische productieauto allertijden, zodat hij zo min mogelijk energie verspilt met voortbewegen. Een statige sedan is het daarom niet, in plaats daarvan is de EQS een praktische, eivormige hatchback met een enorme en makkelijk toegankelijke kofferbak. De beenruimte achterin is absoluut enorm, de hoofdruimte onder de sterk aflopende daklijn voldoende, maar ook niet meer dan dat. Voorin zit je zoals in nagenoeg elke elektrische auto tamelijk hoog, op uitgebreid instelbare fauteuils met massagefunctie, maar desondanks is het zicht rondom vanwege de kleine ramen en dikke A- en C-stijlen niet super.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2F21C0402_025.jpg)
Ter compensatie heeft de EQS al dan niet optioneel, een arsenaal aan camera’s en sensoren om botsingen te voorkomen en parkeren te vereenvoudigen. En vanaf volgens jaar zou hij met de Drive Pilot optie tenminste in Duitsland Level 3 autonoom moeten kunnen rijden. Dus inclusief overname van de aansprakelijkheid als er wat misgaat, zodat je in de file tot 60 km/h daadwerkelijk legaal iets anders kunt gaan doen.
Achterhaald?
Er zijn nog geen prijzen van de EQS bekend. De verwachting is dat die ongeveer van S-Klasse-niveau zullen zijn. En afgaand op onze eerste indrukken, is deze auto zo’n prijs dubbel en dwars waard. Maar in deze zeer snel ontwikkelende markt, kan hij ook al snel weer achterhaald zijn…
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2F21C0402_024.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit moet je volgens Audi-designer weten over nieuwe A6 Limousine
-
Leapmotor B01: wordt dit de Tesla Model 3-killer van Stellantis?
-
Abrupte koerswijziging bij Mini: toch investeren in brandstofmotoren
-
Deze auto stoot Golf van troon en is populairste occasion
-
Extreem duur optiepakket bezorgt je sterkste brandstofmotor ooit
-
Suzuki’s eerste elektrische auto weet (nog) niet te overtuigen
-
Deze volledig elektrische Panda is er al vanaf zo’n 5.000 euro
-
Smerige truc van Tesla? ‘Neppe tellerstand om garantie te omzeilen’
-
Duik in de prijslijst: de Mazda 6e – Zo zouden wij hem samenstellen
-
Mazda-topman: ‘Nieuwe MX-5 blijft klein, maar krijgt grotere motor’
-
Lucid Gravity: enorme range en mega ruim, maar niet perfect
-
Dit kost nieuwe Lynk & Co 08 plug-in hybride in Nederland