De eerste volledig elektrische Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+
Een nieuw model van Mercedes-Benz komt nooit alleen. In de slipstream volgt altijd een AMG-uitmonstering. En dat is met de introductie van een volledig elektrisch aangedreven type niet anders, zo blijkt uit de lancering van de EQS 53 4Matic+ van Mercedes-AMG.
De EQS-fastback staat nog niet eens bij de dealer of Mercedes’ motorsport-afdeling AMG trekt het doek van het sportieve topmodel. De eerste volledig elektrische aangedreven AMG-model dat in serie wordt gebouwd, luistert naar de naam EQS 53 4Matic+. De Duitsers hebben niet de moeite genomen om met een afwijkende typenaam te komen. Het merk kiest voor uniformiteit, zodat de consument weet hoe het ook de elektroversie binnen het leveringsprogramma moet positioneren. De EQS 53 4Matic+ kan dus gezien worden als het voorlopige topmodel, aangezien de autobouwer de aanduiding 63 reserveert voor de absolute topversies.
Panamericana-grille
Als EQS 53 4Matic+ beschikt de elektrisch aangedreven EQS met AMG-behandeling over een licht aangepaste koetswerkaankleding. Specifiek voor de AMG-versie is het zwarte paneel voorop waarin de verticale lijnen van de bekende Panamericana-grille zijn verwerkt om het AMG-gezicht te creëren. De Mercedes-ster is er eveneens in geïntegreerd, net als het beeldmerk van AMG. De designafdeling voegt tevens een frontsplitter in hoogglans zwart met chromen rand toe, terwijl ook de vinnen op de luchtinlaten met ‘jaloezieën’ in hoogglans zijn uitgevoerd. Achterop prijkt een spoiler en onderaan de achterzijde monteert de fabrikant een geoptimaliseerde diffusor. De AMG-versie staat op 21 of 22 inch lichtmetalen wielen, die bijdraagt aan de aerodynamica.
Twee elektromotoren
De 2655 kg zware EQS 53 4Matic+ wordt aangedreven door twee elektromotoren, één per as. De vierwielen krijgen een systeemvermogen te verwerken van 484 kW en 950 pk aan koppel. Voor wie meer trekkracht wenst, kan kiezen voor het AMG Dynamic Plus-pakket waardoor de elektromotoren tot een maximum vermogen komen van 560 kW en liefst 1020 Nm. In laatstgenoemde uitvoering snelt de fastback in 3,4 tellen van stilstand naar 100 km/h. De fabrikant geeft aan dat daarvoor het accupakket wel voor minimaal, 80% geladen moet zijn. In de basistrim duurt de genoemde acceleratieproef 3,8 tellen en ligt de elektronisch begrensde topsnelheid met 220 km/h precies 30 km/h lager.
Actieradius van 526 tot 580 km
De sportsedan haalt zijn energie uit een lithium-ion accupakket met een capaciteit van 107,8 kWh en 400 Volt-boordsysteem. De actieradius bedraagt tussen de 526 en 580 km. De Duitsers geven aan dat de hoogspanningsaccu een specifieke AMG-bedrading heeft vanwege het hoge prestatievermogen. Het batterijbeheersysteem is ook specifiek voor AMG geconfigureerd. In de rijmodus Sport ligt de focus net als in Sport+ op het prestatieniveau, in Comfort op de actieradius. Het accupakket met zijn tien jaar of 250.000 km garantie laat zich met maximaal 200 kW DC-laden. AC-laden kan tot 22 kW.
De Duitse autobouwer claimt dat de EQS volgens het AMG-recept een eigen dynamische en emotionele rijervaring levert. Het gaat naast benoemde aandrijfsysteem om de ophanging met luchtvering, de remmen en zelfs het geluid.
Niet de eerste én laatste
De EQS 53 4Matic+ is overigens niet het allereerste model van Mercedes-AMG met een elektromotor en accupakket. De fabrikant leverde een kleine tien jaar geleden de SLS Electric Drive. Dat was overigens geen commercieel succes. Het merk claimde bijna 100 stuks te hebben verkocht. In werkelijkheid waren het er minder dan 10. De EQS is voor Mercedes-AMG evenmin de laatste. De fabrikant brengt meerdere modellen op basis van de EQ-familie van ‘Benz’, terwijl voor de sportieve uitmonsteringen zelfs een specifiek platform in ontwikkeling is. De bodemsectie met de naam EQ.AMG moet over enkele jaren beschikbaar zijn. Onder andere de EQE en EQS SUV zullen nog op de huidige architectuur zijn gebaseerd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce