Een elektrische auto kost op dit moment een flinke duit meer dan een auto met een verbrandingsmotor. Maar dat zal niet veel langer zo zijn. Het kantelpunt is nabij volgens Volkswagen.

Volkswagen ID.3


Als u op dit moment geïnteresseerd bent om van benzine of diesel over te stappen naar stroom als drijvende kracht voor uw auto, dan moet u daar flink voor in de buidel tasten. Een beetje elektrische auto kost al snel 30 tot 40 duizend euro en dat is nog lang niet de grens. Maar als we Volkswagen mogen geloven duurt dit niet lang meer. De elektrische auto zal snel niet meer alleen voor 'early adopters' zijn die er graag wat extra voor betalen. Dat vertelde Reinhard Fischer, senior vice president bij de Volkswagen Group, aan Automotive News.

Kantelpunt

"We geloven er heilig in dat het kantelpunt erg dichtbij is. En dat kantelpunt zal op prijsgelijkheid zijn." De VW-topman denkt dat dit grotendeels te danken is aan de $50 miljard die de autofabrikant in de ontwikkeling van elektrische auto's heeft gestoken. Daardoor zullen de EV's snel op grotere schaal geproduceerd kunnen worden. En dat zal de prijs omlaag drijven. De VW Group, bestaande uit 12 merken waaronder Audi, Bentley en Porsche, wil voor 2028 70 volledig elektrische auto's op de markt hebben. Hiervan zouden er tegen die tijd 22 miljoen op de weg moeten rijden.

Volkswagen heeft de trend al gedeeltelijk ingezet met de aankomende Volkswagen ID.3. Deze heeft prijzen onder de €40.000,-. Uiteindelijk komt er nog een basismodel met minder bereik bij . Deze gaat rond de €30.ooo,- kosten. Dat is vergelijkbaar aan de prijs van een gemiddelde Volkswagen Golf. Fischer denkt dan ook niet dat mensen echt overgehaald moeten worden om een BEV (Battery Electric Vehicle) te kopen.

"Ik denk niet dat we mensen hoeven te overtuigen. Er is al een fundamentele interesse en iedereen weet waar we naartoe gaan. En als je gaat rekenen, dan zijn de onderhoudskosten voor het bezitten van een volledig elektrisch voertuig ongeveer de helft," aldus Fischer.

Geaccepteerd

Maar er zijn nog wat hordes die genomen moeten worden voordat de elektrische auto echt geaccepteerd wordt. Volkswagen heeft onderzoek onder potentiële kopers gedaan. Daaruit kwam bijvoorbeeld naar voren dat mensen het nog steeds niet vertrouwen om met een elektrische auto door water te rijden. Elektriciteit en water zijn namelijk geen vrienden van elkaar. Daarnaast is 'range-anxiety' niet meer aan de orde. Mensen maken zich nu eerder zorgen over het laden en waar dat allemaal wel en niet kan, oftewel 'charge-anxiety'.