Accu Volkswagen ID.3 voor 70% bruikbaar na 160.000 km
![Volkswagen ID.3](https://img.autovisie.nl/images/JwoRArKl8lEWGlL6m_xLWOO8qNI=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdb2019al01375_medium.jpg)
Volkswagen heeft meer informatie vrijgegeven over de elektrische onderdelen van de Volkswagen ID.3. Daaronder vallen de oplaadsnelheden en natuurlijk ook de afname van de bruikbaarheid van het accupakket.
![Volkswagen ID.3](https://img.autovisie.nl/images/vAph3SOR4VdjyPG9y9GrKxLRByo=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdb2019al01375_medium.jpg)
Lithium-ion-techniek heeft veel voordelen, maar ook enkele nadelen. Zo gaan de cellen van een lithium-ion-accupakket niet oneindig mee. Ze worden naarmate gebruik steeds slechter in het vasthouden van de lading. En dat houdt in het geval van een elektrische auto in dat het gelimiteerde bereik na elke nieuwe oplaadbeurt weer een beetje afneemt. In het geval van de Volkswagen ID.3 claimt VW dat het accupakket minimaal 70% bruikbaar is na acht jaar of 160.000 kilometer.
Tesla
Als we dat afzetten tegen concurrent Tesla, dan blijkt dat de 70% claim van VW niet heel positief is. Uit onderzoek bij meerdere Tesla-eigenaren is gebleken dat de auto’s van dit merk hun lading beter kunnen vasthouden. Na 250.000 kilometer is er gemiddeld meer dan 90% van de originele laadcapaciteit over. Tegenover de Nissan Leaf scoort VW dan weer beter. Het 30 kWh-accupakket uit de Leaf verliest volgens onderzoek 20% van de opslagcapaciteit binnen vijf jaar.
Thuis laden
Volkswagen gaat er bij de ID.3 vanuit dat de eigenaren de helft van de tijd de auto ‘s nachts thuis aan de lader hangen. 20% van de tijd gebeurt dat op werk en de rest aan openbare laadpalen. Op de meeste van deze plekken kan de maximale laadsnelheid van 125 kW dus niet gehaald worden. Maar Volkswagen komt eigenaren een beetje tegemoet door ze een 11 kW thuislader aan te bieden. Deze tapt meer stroom in een kortere tijd naar de auto waardoor hij in één nacht volledig opgeladen kan worden. Bij een snellaadstation kan een bereik van 260 kilometer worden bijgetankt binnen 30 minuten.
De ID.3 komt er eerst alleen als ID.3 1st-model. Deze heeft een 58 kWh-accupakket (420 kilometer) en valt daarmee precies in het midden van het modelaanbod. Later wordt hij vergezeld door de lichtere 48 kWh – 330 km en de zwaardere 111 kWh – 550 km modellen. De ID.3 1st is vanaf nu vooruit te bestellen tegen een betaling van € 1.000,-. De productie begint begin volgend jaar en Volkswagen zal de auto vermoedelijk ergens in de zomer van 2020 uitleveren aan klanten.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?