Dit zijn de kleine lettertjes van de Volkswagen ID.3-reservering
Met veel stampij opende Volkswagen gisteren de wachtlijst voor zijn eerste volledig als elektrisch model ontwikkelde ID.3. Maar wat als je de € 1.000,- betaalt? Waar zit je dan aan vast?
Eigenlijk zit je nergens aan vast. Het is geen officiële koopovereenkomst, want je koopt niets. De betaling geeft zelfs nergens recht op. Volkswagen biedt de persoon die duizend euro overmaakt, “de mogelijkheid om een productieplek te reserveren. Met de reservering krijg je voorrang bij het configureren en bestellen van de Volkswagen ID.3 1st bij een officiële dealer in Nederland”, aldus de importeur. Met de reservering in de hand word je als geïnteresseerde op de hoogte gehouden over de marktintroductie van de auto. Bovendien mag je als een van de eersten een proefrit maken. Voordeel is dat je als klant voor het eerste jaar op kosten van Volkswagen 2.000 kWh aan elektriciteit mag laden, maar dat is iets wat niet voor de Nederlandse markt geldt.
Maar als het om de koopovereenkomst gaat, is de reservering waardeloos. Want dat je een dik jaar voor de marktintroductie serieuze interesse in de auto toont, heeft geen invloed op de levering van de auto. Je krijgt als vroege vogel geen voorrang in het productieproces. Nogal wiedes, want de ID.3 1st wordt direct in 29 landen aangeboden en de oplage is gezet op 30.000 stuks. Hoelang Volkswagen over de bouw van de speciale editie gaat doen is niet bekend.
Vier kleuren
Een andere maar is dat de reservering geldt voor alleen de ID.3 1st, het introductiemodel. Die versie kost bijna 40 mille en vormt het voorlopige topmodel van de reeks. De auto beschikt over de 58 kWh-batterij en komt er in vier kleuren. De andere types zijn nog niet beschikbaar en te reserveren.
Koopovereenkomst
Mocht de geïnteresseerden de reservering omzetten in een koopovereenkomst, dan stort Volkswagen het reserveringsbedrag terug. De duizend euro is dus geen aanbetaling. Maar wat als je toch geen ID.3 wil? Na de betaling ben je niet verplicht om de auto te kopen. Er is geen koopovereenkomst aangegaan en dus kun je kosteloos je reservering annuleren. De importeur stort het bedrag van duizend euro binnen tien dagen terug. Overigens komt de reservering te vervallen wanneer er binnen zeven weken na de officiële verkoopstart geen order is geplaatst. De importeur maakt rond september de prijzen bekend.
Reservering niet overdraagbaar
Volkswagen verwacht een stormloop op de ID.3. en stelt als eis dat er per persoon slechts een auto gereserveerd kan worden. De reservering is niet overdraagbaar. De dealer die je bij het aanmelden selecteert moet bovendien het verkooppunt zijn. Dus als een andere dealer een grotere hoeveelheid auto’s beschikbaar heeft, maakt dat niet uit. Er mag volgens de importeur niet gewisseld worden. Het zou dus zomaar kunnen dat een dealer uitverkocht kan zijn.
Waar je je op ‘intekent’ is niet bekend op dit moment. Volkswagen zal de auto in september op de IAA-autoshow presenteren. De in Frankfurt te houden autobeurs duurt van 12 tot en met 22 september.
New Beetle
Het is niet voor het eerst dat je je kunt inschrijven voor een nieuw model van Volkswagen. Toen het studiemodel Concept One op de Tokyo Motor Show 1995 werd gepresenteerd, kon al direct een productie-exemplaar van wat de New Beetle zou worden, worden gereserveerd. Het nieuwe model verscheen enkele jaren erna. De importeur rekende op een enorme run en startte een soortgelijke inschrijvingsprocedure als nu voor de ID.3. Hierbij diende geïnteresseerden in een van de eerste exemplaren zich in te schrijven om de auto daadwerkelijk te kunnen bemachtigen. De run op de retro-klassieker bleef uit.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad