Autovisie
Autovisie Nieuws 11 aug 2022

Hij komt! Eerste Mercedes-AMG One in aanbouw

Niet te geloven maar Mercedes-AMG is ein-de-lijk begonnen met de bouw van de One, de Duitse hypercar die in 2019 productierijp had moeten zijn. Nog 274 stuks volgen het eerste exemplaar.

Het gaat er dan nu toch echt van komen. De Mercedes-AMG One wordt uitgeleverd. Kopers die alweer in 2017 hun handtekening onder het koopcontract zette, kregen te horen dat de sportwagen waarschijnlijk in 2019 zou verschijnen. In 2019 riep de fabrikant dat het wat meer tijd nodig had voor de ontwikkeling en voegde er twee wachtjaren aan toe, om vervolgens de productiestart naar 2022 te verschuiven. En nu is dan eindelijk gestart met de productie van de meest complexe auto uit de historie van Mercedes-Benz.

Buitenspel

De Mercedes-AMG One zal als alles mee zit – we moeten in dit geval voorzichtig zijn met onze uitspraken – nog dit jaar op transport gaan. Waar de eerste auto naar toe gaat, is nog niet bekend. Evenmin wie de eerste auto krijgt. De fabrikant neemt de complete levering van de hypercar voor zijn rekening. De dealer waar de klant de sportcoupé heeft gekocht, wordt in dit geval buitenspel gezet. Dat geldt in een later stadium ook voor het onderhoud van de sportwagen met Formule 1-technologie.

Ja zelfs de krachtbron komt uit de Formule 1-renstal waarin Mercedes-AMG een aandeel heeft. En dat kloppende hart van de One vormde het grote hoofdpijndossier voor de ontwikkelingsafdeling. Waar de motor uiterst betrouwbaar en succesvol bleek op het circuit, is het blok voor de openbare weg een ander verhaal. Niet zozeer de betrouwbaarheid, maar wel om de zescilinder aan de wetgeving voor straatauto’s te laten voldoen. Vanwege de complexe technologie en regelgeving is van homologatie voor de Amerikaanse markt afgezien.

Productie Mercedes-AMG One in Engeland

De krachtbron bestaat uit de 1,6 liter V6-benzinemotor met turbo en vier elektromotoren, zoals we die in de basis kennen uit de kampioensauto van F1-coureur Lewis Hamilton. De aandrijflijn wordt bij de F1-renstal vervaardigd, dus Mercedes‑AMG High Performance Powertrains in Brixworth. De bouw van de auto zelf geschiedt in Coventry, eveneens Engeland, waar Multimatic een productielijn heeft neergezet. De auto wordt in kleine volumes vervaardigd. Hoe lang de Duitsers bezig zullen zijn met de levering van de One is niet bekend. Er komen 275 stuks beschikbaar.

Zestien productiestations

Tijdens de handmatige bouw van de hypercar passeert de Mercedes-AMG One zestien assemblage- en teststations. De complete carbon fibre body geeft het startschot voor de productie. De panelen gaan nadat ze gecontroleerd zijn op de juiste maatvoering naar de lakstraat. Vervolgens is het de beurt aan de bouw van de body-in-white en de aandrijflijn. Laatstgenoemde wordt vanuit Brixworth aangeleverd. De eindassemblage heeft echter in het productieproces van de One plaats.

Dat wordt feitelijk verdeeld over meerdere productiestations. Bij station 5 en 6 wordt het batterijpakket geïnstalleerd en getest. Daarna kan het interieur in de auto, om vervolgens de bodypanelen (inclusief deuren) aan de koets te bevestigen. De aankleding van het exterieur is verdeeld over de volgende twee stations, waarna onder andere de wielen eronder komen. Alle exemplaren doorlopen uiteraard een uitvoerig testprogramma, inclusief een regendouche.

De eerste meters Mercedes-AMG One

Mercedes-AMG geeft aan dat er bij de bouw van de One 50 medewerkers betrokken zijn. Daarnaast is er nog een testrijder die alle exemplaren onder zijn kont krijgt om er zeker van te zijn dat de sportwagen naar behoren functioneert.

Mercedes-AMG Project One maakt zich eindelijk op voor debuut

Als de One aan het einde van de eindcontrole een groen vinkje krijgt, pakt de fabrikant de auto in en zet de One koers naar Affalterbach, het hoofdkantoor van Mercedes‑AMG. De One is klaar voor aflevering. Ein-de-lijk.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.