Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 19 aug 2020

Mercedes-AMG Project One maakt zich eindelijk op voor debuut

De hypercar van Mercedes-AMG, de Project One, maakt zich klaar voor z’n debuut. En dus lijkt het er nogmaals op dat de 1000 pk sterke bolide zich in 2021 écht laat zien.

Er was namelijk nogal wat onduidelijkheid over de komst van de Mercedes-AMG Project One. De hypercar werd jaren geleden al aangekondigd, maar de autobouwer stelde de marktintroductie telkens uit. Velen vroegen zich zelfs af of de auto ooit de productiefase zou halen. Eind vorig jaar liet Mercedes-AMG weten dat het model in 2021 écht op de markt komt. Om die uitspraak kracht bij te zetten, laat het bedrijf nu weten dat de auto de testfase inmiddels heeft bereikt.

Vier elektromotoren

In 2017 liet Mercedes-AMG weten dat het een hypercar ging bouwen op basis van hun Formule 1-auto. Het hart van die auto wordt gevormd door een 1.6-liter V6 die afkomstig is uit de Formule 1, gekoppeld aan maar liefst vier elektromotoren. Twee elektromotoren drijven de voorwielen aan, de andere twee zitten bij de brandstofmotor (bij de krukas en bij de turbo).

De zescilinder produceert meer dan 680 pk en wordt geholpen door de elektromotoren, die elk ook nog eens 163 pk leveren. Het systeemvermogen komt daarmee uit op 1000 pk. In de volledig elektrische modus kan de Mercedes-AMG Project One zo’n 25 kilometer rijden. De fabrikant bouwt 275 exemplaren, die allemaal al verkocht zijn.

Problemen met de Project One

Toch bleek de productie lastiger dan gedacht. Een groot probleem was het feit dat de V6 stationair 5000 toeren per minuut maakte. Acceptabel aan de streep tijdens de F1, niet als je in de file op de snelweg staat. Bovendien zou de Project One in dat geval met geen mogelijkheid de emissie- en geluidstesten doorlopen. Dat euvel werd eind vorig jaar opgelost.

Bovendien waren er enkele problemen rondom het starten van de motor. Want Lewis Hamilton start zijn F1-auto natuurlijk niet met een startknop naast z’n stuur. Een externe startmotor wordt in dat geval aan de auto gekoppeld waarmee het geheel op toeren wordt gebracht en dus kan starten. Ook wordt de olie in een F1-bolide voorverwarmd voordat de motor gestart wordt. Onhandig voor een straatauto, dus ook dat was een uitdaging voor Mercedes-AMG.

Actieve aerodynamica

Inmiddels heeft de autobouwer enkele preproductiemodellen van de Project One geproduceerd, waarmee het nu intensief aan het testen is. Ingenieurs rijden nu snelle ronden in en rondom het eigen test- en technologiecentrum in Immendingen. Mercedes-AMG zegt nu vooral druk te zijn met het testen van de actieve aerodynamica op de Project One.

De volgende testfase van de Mercedes-AMG Project One vindt op een even onvermijdelijke als voorspelbare plek plaats: de Nürbürgring.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.