Mercedes-AMG Project One: F1-wagen met plek voor twee
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2FMercedes-AMG-Project-One-2018-0012.jpg)
Daar is dan de Mercedes-AMG Project One, met onder het plaatwerk een ruim 1000 pk sterke, Formule 1-achtige aandrijflijn. Over dat plaatwerk gesproken… Dat doet ons een beetje denken aan de oude Mercedes-Benz C111’s (1969 – 1979) en de C112 (1991).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2FMercedes-AMG-Project-One-2018-0008.jpg)
Die auto’s waren concept cars en officieel is de Project One dat ook nog steeds, maar dan wel eentje die nagenoeg productieklaar is. En ja, dat betekent dat alle 275 kopers (de Project One is natuurlijk al uitverkocht) inderdaad een 1,6 liter V6 turbo met vier elektromotoren tot hun beschikking krijgen. Twee elektromotoren drijven de voorwielen aan, de andere twee zitten bij de brandstofmotor (bij de krukas en bij de turbo). Die V6 draait maximaal 11.000 toeren per minuut. Blijft dat heel? Tja, Mercedes-AMG meldde al eerder dat de Project One veel onderhoud nodig heeft. De krachtbron moet iedere 50.000 kilometer volledig uit elkaar.
Zes seconden naar 200 km/h
De zescilinder produceert meer dan 680 pk en wordt geholpen door de twee elektromotoren bij de voorwielen, die elk ook nog eens 163 pk leveren. Een volledig elektrische modus heeft de Mercedes-AMG Project One ook. Hij kan – als voorwielaandrijver dus – zo’n 25 kilometer ver komen op batterijpower alleen. Aan zijn verbrandingsmotor is een gerobotiseerde handbak met acht verzetten gekoppeld. Mercedes-AMG smijt nog niet echt met cijfertjes, maar wel is bekend dat de Project One in minder dan zes seconden van stilstand naar 200 km/h gaat. Zijn topsnelheid zou boven de 350 km/h liggen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2FMercedes-AMG-Project-One-2018-0011.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2FMercedes-AMG-Project-One-2018-0006.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2FMercedes-AMG-Project-One-2018-0007.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2FMercedes-AMG-Project-One-2018-0011.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2FMercedes-AMG-Project-One-2018-0006.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2FMercedes-AMG-Project-One-2018-0007.jpg)
Verder is het minimalisme wat de klok slaat. De carrosserie van de Project One is uit koolstofvezel opgetrokken om het gewicht zo laag mogelijk te houden (wat de aut0 weegt, is nog niet bekend) en ook zijn er keramische remmen en gesmede aluminium wielen (19 inch voor en 20 inch achter). In het interieur is plaats voor weinig luxe. De bestuurder heeft een Formule 1-achtig stuurwiel voor zich, met daarop allerlei bedieningsknoppen en erin wel degelijk een airbag. Het dashboard bestaat verder uit twee schermen: één als digitaal instrumentarium en één als infotainmentscherm. Twee traditionele buitenspiegels heeft de Project One wel, maar de binnenspiegel is vervangen door een scherm met daarop camerabeelden.
Eén naar Nederland
Zoals we eerder schreven: Mercedes-AMG bouwt niet meer dan 275 exemplaren van de Project One. De productie begint in het derde kwartaal van 2018. De eerste auto’s worden eind dat jaar afgeleverd. Wat de Project One moet kosten? Precies 2.275.000 euro, exclusief belastingen. De hypercar van Mercedes-AMG is al volledig uitverkocht. Er gaat in ieder geval één naar een Nederlandse koper.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2FMercedes-AMG-Project-One-2018-0009.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2FMercedes-AMG-Project-One-2018-0001.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2FMercedes-AMG-Project-One-2018-0003.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2FMercedes-AMG-Project-One-2018-0002.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2FMercedes-AMG-Project-One-2018-0004.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2FMercedes-AMG-Project-One-2018-0010.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2FMercedes-AMG-Project-One-2018-0012.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2FMercedes-AMG-Project-One-2018-0013.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2FMercedes-AMG-Project-One-2018-0009.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2FMercedes-AMG-Project-One-2018-0001.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2FMercedes-AMG-Project-One-2018-0003.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2FMercedes-AMG-Project-One-2018-0002.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2FMercedes-AMG-Project-One-2018-0004.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2FMercedes-AMG-Project-One-2018-0010.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2FMercedes-AMG-Project-One-2018-0012.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2FMercedes-AMG-Project-One-2018-0013.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Koreaans merk komt nu naar Nederland met deze drie auto’s
-
Noodweer op komst: zo bescherm je jouw auto tegen hagelstenen
-
Nieuwe SUV heeft kleine accu en 1100+ km aan actieradius
-
Kinderen van de jaren 80 worden wild van deze Peugeot 208 GTi
-
Politie waarschuwt voor vluchtstrookbendes: zo herken je de truc
-
BYD Atto 2 vs. Citroën ë-C3 Aircross: wat is de beste crossover?
-
Nog steeds brandende Morning Midas: lading anders dan gedacht
-
Onderzoek wijst uit: dit licht kan veel ongelukken voorkomen
-
Vakantie met elektrische auto? In deze landen moet je zoeken naar een laadpaal
-
Chinese sedan verslaat Rimac Nevera op de Nürburgring
-
Gratis 40.000 liter benzine winnen? Bij dit tankstation kan het
-
Met nieuwe EV van BMW rijd je zonder te laden naar Zwitserland