Dit is de eerste elektrische camper van Mercedes-Benz
![Mercedes-Benz, EQV, V-Klasse, camper](https://img.autovisie.nl/images/MZfPHcBmegS-rJ0V-HUgfnJNxfw=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F21C0751_006.jpg)
Naast personenauto’s moeten ook transportvoertuigen en kampeerwagens elektrificeren. Mercedes-Benz zet alvast een stap in de goede richting met de eerste elektrische camper van het merk.
In de basis is het busje een ‘gewone’ EQV. De Duitsers zijn de samenwerking aangegaan met het Zwitsers bedrijf Sortimo Walter Rüegg PLC. Zij zorgen voor de ombouw die van je elektrische V-Klasse een ‘Vakantie-Klasse’ maakt.
Camper met zonnepanelen
Het busje is kant-en-klaar te bestellen. Je kunt ‘m aankleden met een pop-up dak met bed, een keukenblok met gasfornuis en spoelbak, verduisterde achterruiten, binnenverlichting en twee zonnepanelen.
![Mercedes-Benz, EQV, V-Klasse, camper](https://img.autovisie.nl/images/ij9zH8WCI_2d1262gEmDUV0wKTY=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F21C0751_003.jpg)
De zonnepanelen zorgen ervoor dat de camper deels zelfvoorzienend kan zijn. De panelen (400 watt) kunnen zowel de start- als hulpaccu opladen. Je moet dan wel op reis naar een zonnig gebied, want in een druilerig Nederland heb je er niet zoveel aan.
Volledig elektrische aandrijflijn
Qua camperfaciliteiten is de bus alles behalve baanbrekend, bij het model draait het allemaal om de aandrijflijn. In de bodem van een Mercedes EQV ligt een accupakket met een capaciteit van 100 kWh. 90 kWh hiervan is te gebruiken om 347 kilometer ver te komen. Let wel: dat zijn cijfers zonder het klapdak en extra gewicht van de ombouw. Hoeveel invloed de camperopbouw op de actieradius heeft, laat Mercedes niet weten.
![Mercedes-Benz, EQV, V-Klasse, camper](https://img.autovisie.nl/images/0v6GFw4R5d0M7PeJat241yHro2A=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F21C0751_001-1.jpg)
De voorwielen worden aangedreven door een synchroonmotor met 204 pk en 362 Nm. Hoewel de bus 2535 kilogram weegt, is dit voor een camper voldoende om een leuke bergpas mee te beklimmen.
Prijzen van de Mercedes EQV camper nog niet bekend
Mercedes laat nog geen prijzen weten, maar aan de hand van de normale EQV is er wel een inschatting te maken wat de camper gaat kosten. Exclusief btw en bpm (tot 2024 nog geen BPM op elektrische auto’s) kost de bus minimaal 60.590 euro. Met opties als een hefdak zal de prijs van de camper snel tientallen duizend euro duurder worden.
Hoewel Mercedes trots z’n eerste elektrische camper laat zien, zijn er al andere elektrische kampeerwagens. Zo reden wij een paar maanden geleden met de e-Fixxter. Dat is in de basis een Peugeot Expert, die door het Nederlandse Camperfixx en VDL is omgebouwd tot volwaardig kampeervoertuig. Wij stelden ook vijf redenen op om (niet) te investeren in een elektrische camper.
Lees ook:
Ook interessant
-
In verlengde VW Caddy kun je met 7 vrienden naar halve finale EK
-
Betaalbare wegenbelastingvrije bus is klaar om camper te worden
-
Betaalbare camper is vrij van wegenbelasting en toekomstbestendig
-
Busje ombouwen naar camper? Hier moet je aan voldoen
-
Wegenbelastingvrij Toyota-busje is klaar om camper te worden
-
Europees Parlement akkoord rijbewijs B: zwaardere busjes en campers
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor