DS geeft met Aero Sport Lounge de Peugeot E-Legend een broertje
De heren en dames ontwerpers bij DS zitten niet stil. Na de eerder deze week onthulde DS 9-sedan laat de fabrikant wéér een nieuw model zien. Ditmaal is er geen sprake van een productieversie, maar van een concept car. Hij heet Aero Sport Lounge.
Een fancy naam voor een bijzonder gelijnd model. Voor DS is het een nieuwe carrosserievorm. Met de 7 en later de 3 betrad het merk de wereld van de SUV’s. Met de 9 stapt de fabrikant in de sedanwereld van het D-segment. De Aero Sport Lounge kun je zien als een hoge stationwagon, een soort crossover, met de lengte van een executive saloon. Hij meet vijf meter. Daarmee is het de langste DS tot op heden, want geen enkel DS-type tikt de grens van 5,0 meter aan, al komt de 9 met zijn dikke 4,90 meter dicht in de buurt.
Accupakket
De Aero Sport Lounge is een studiemodel. Hij deelt zijn basis met geen enkel bestaand DS-type, maar als je naar de zustermerken kijkt dan zie je overeenkomsten met een eerder studiemodel. Op papier, want net als in de Peugeot E-legend ligt het accupakket tussen de assen, wat de auto uiteraard niet heeft, want het is een concept car. En studiemodel beschikken nu eenmaal niet over alle details die de fabrikant ons wil doen geloven dat de auto heeft. Kijk daarvoor deze video van de Peugeot E-Legend, die geen elektrische aandrijflijn heeft en alleen autonoom kan rijden omdat er iemand met een afstandsbediening naast loopt. Voor de Aero Sport Lounge geldt hetzelfde laken en pak.
E-Legend
DS roept dan ook allemaal mooie dingen over de Aero Sport Lounge, en natuurlijk heeft hij leder, satijn en alcantara aan boord. Natuurlijk beschikt hij over camera’s achter de ‘composiet voorruit’, aldus DS. En natuurlijk heeft de Aero Sport Lounge camera’s in plaats van buitenspiegels. Het ontwerp van de wielen doen aan die van de Peugeot E-Legend denken. Behalve de zogenaamde bodemsectie met batterij, wat in werkelijkheid een hout/metalen frame zonder accupakket is, heeft de Aero Sport Lounge niets met de andere Fransoos te maken. De designafdeling kiest voor een eigen designstijl.
Kenmerkend zijn de rechte lijnen, die er tevens toe bijdragen om de luchtstroom in de meest ideale richting om het leefcompartiment te dirigeren. De traditionele grille ontbreekt. In plaats daarvan beschikt het model over een display. De daklijn loopt strak horizontaal, maar de raamlijn geeft de auto een coupé-design. Rond de C-stijl zijn luchtgeleiders aangebracht.
Halverwege
Het is nu nog onduidelijk of het stoere ontwerp ook het productiestadium bereikt. DS heeft altijd gezegd met zes verschillende modellen te komen. Met de 3, 7 en binnenkort de 9 erbij zijn de Fransen halverwege. Er staat in ieder geval nog één sedan op de agenda. De nu gepresenteerde crossover zou DS prima kunnen verrijken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken