Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 26 feb 2020
Leestijd: 2 minuten

Hyundai i30 is vernieuwd en is nu leverbaar met 160 pk

Hyundai heeft de i30 een facelift gegeven en voert nu ook de stationwagon, de Wagon genaamd, als N-Line uit. De sportieve trim was voorheen enkel als vijfdeurs hatchback en fastback leverbaar. Een nieuwe, mild-hybride benzinemotor levert nu 160 pk.

De Koreaanse autofabrikant heeft enkele aanpassingen aan het exterieur van de i30 uitgevoerd. De grille van het nieuwe model is een stuk breder en opvallender dan voorheen, en past precies binnen het ‘nieuwe’ gezicht van het merk. De vorm van de grille vinden we bijvoorbeeld ook terug op de nieuwe Hyundai i10. Nieuwe V-vormige led-dagrijverlichting geeft de i30 een iets scherper front. Aan de achterzijde vinden we een nieuwe bumperpartij en eveneens V-vormige dagrijverlichting, zoals op het front.

Diffuser

Op de sportieve N-Line is de centrale ondergrille vergroot, de openingen aan de zijkant van die grille zijn voorzien van lamellen voor een verbeterde aerodynamica. De fastback en hatchback van de i30 N-Line zijn voorzien van een bredere diffuser, maar op de achterzijde van de Wagon zien we een veel rustigere bumperpartij met dubbele uitlaten.

In het interieur van de nieuwe Hyundai i30 vinden we weinig veranderingen. Wel is het model nu wel uitgevoerd met het laatste infotainmentsysteem dat we van Hyundai kennen. Het brede, horizontaal geplaatste scherm zit onder andere in de nieuwe Ioniq en laat zich prettig bedienen. Dat systeem wordt uiteraard ook uitgevoerd met Apple CarPlay en Android Auto.

Motoren

De nieuwe Hyundai i30 wordt geleverd met een aantal nieuwe aandrijflijnen. Het instapmodel heeft een nieuwe 1,5-liter benzinemotor met een vermogen van 110 pk, standaard geleverd met een handgeschakelde zesbak. De bekende 1.0-liter T-GDI (120 pk) is nu leverbaar met een nieuwe zeventraps automaat met dubbele koppeling. Voor het eerst is die krachtbron ook als mild-hybride te leveren, waarbij een 48-voltsysteem zorgt voor een lager brandstofverbruik. Die aandrijflijn is beschikbaar met een slimme, handgeschakelde zesbak die ontkoppelt als de bestuurder het gaspedaal loslaat. De versnellingsbak gaat dan automatisch in de vrijloopodus. Afhankelijk van de rijomstandigheden loopt de motor dan stationair of slaat deze volledig af. De nieuwe MHEV is er uiteraard ook met de eerdergenoemde zeventraps automaat.

Dieselen is ook mogelijk, de 1,6-liter is er in de 115 pk versie óf in de sterkere MHEV-versie, met 136 pk. Met die aandrijflijnen mag er maximaal 1500 kg aan de haak worden geslagen, bij de MHEV-benzines bedraagt dat maximaal 1200 kg. Het topmodel (de veel extremere i30 N niet meegerekend) is de nieuwe 1,5-liter T-GDI, die standaard is voorzien van het MHEV-systeem en daarmee 160 pk en 253 Nm levert. Een sprint naar de 100 km/h is daarmee in 8,4 seconden geklaard.

Verbruikscijfers, prijzen en informatie over de Nederlandse marktintroductie geeft Hyundai in een later stadium.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.