DS 9 is een aangepaste Peugeot 508

De DS 9 is voor de Europese markt het derde model sinds de oprichting van PSA’s premiummerk. Na twee SUV’s komt DS dit maal met een sedan. De auto is voor het merk weliswaar compleet nieuw, maar je herkent er overduidelijk een bestaand model in.

Het is de Peugeot 508. Zoals Autovisie als eerste publicatie ter wereld onthulde bij de presentatie van de 508 in 2018, zou het leveringsprogramma van de grote limousine gaan bestaan uit drie carrosserievarianten, waarvan er twee naar Europa kwamen. De vierdeurs sedan, die het gamma van de Peugeot 508 met zijn hatchback en stationwagon completeerde, is echter alleen voor de Chinese markt bestemd. In dat Aziatische land wordt de derde carrosserievariant met zelfstandige carrosserielijn en separate kofferklep bovendien gebouwd.

Knipperlichten in Citroën DS-stijl

Dat model komt nu naar Europa, zij het onder de merknaam DS en met de typenaam 9. De designafdeling van DS heeft het basisontwerp op tal van punten aangepast. Buiten compleet nieuw plaatwerk voor de flanken, waarbij de deurgrepen verzonken in de deuren liggen, heeft het ontwerpteam de gehele voor- en achterzijde hertekend. Het resultaat is een typisch DS-gezicht met een specifiek ontwerp voor de lampen, een grote grille en verticale led-strips voor de dagrijverlichting.

Boven de grille zit het merkwapen, dat door een chromen strip op de motorkap wordt geaccentueerd. Aan de achterzijden springen de lichtunits met kenmerkende DS-structuur direct in het licht, maar het oog zal worden aangetrokken door de hooggeplaatste knipperlichten aan de bovenzijde van de C-stijl, zoals de vroegere Citroën DS die ook had. Het derde remlicht zie je aan de onderzijde van de achterruit. De 4,93 meter lange en 1,85 meter brede DS 9 neemt de daklijn één-op-één van de Chinese Peugeot 508 over.

Lange wielbasis

Met een wielbasis van 2,90 meter heeft de DS 9 een langere asafstand ten opzichte van de Europese 508, maar daarmee staan de wielen net zo ver uit elkaar als bij de Chinese 508. De elf centimeters verschil komen de zitruimte achterin ten goede. DS kleedt zijn sedan luxe aan, zoals we van het merk gewend zijn. Over het dashboard ligt alcantara bekleding en de stoelen zijn afgewerkt met leder of alcantara. Het aanwezige patroon doet denken aan een horlogebandje en over een uurwerk gesproken, ook de 9 krijgt een wegklapbaar B.R.M.-klokje centraal op het dashboard.

Wat de comfort- en veiligheidsverhogende voorzieningen aangaat, leunt de DS 9 op de bekende PSA-systemen, zoals een automatisch inparkeersysteem, adaptieve cruise control, night vision, stoelverwarming en -koeling, massagefunctie op de voorstoelen en dodehoekbewaking, verkeersbordherkenning en lane assist. Met Driver Attention Monitoring houdt een infraroodcamera de gesteldheid van de chauffeur in de gaten en geeft het systeem een waarschuwing als de chauffeur niet oplet. Eveneens beschikbaar is Smart Access, dat de deuren ver- en ontgrendelt en de auto start door een sleutelcode op de mobiele telefoon.

Tot 360 pk

Bij de marktintroductie biedt DS de 9 aan met een plug-in hybridelijn, zoals die recent voor de Opel Grandland X, de Citroën C5 Aircross en de Peugeot 508 is gepresenteerd. Het gaat om een 1,6 liter benzinemotor met turbo, gekoppeld aan een 80 kW sterke elektromotor. Het gecombineerde vermogen van 225 pk wordt middels de voorste wielen op de weg overgebracht. Later volgt een versie met 250 pk, alsmede een uitvoering met twee elektromotoren, vierwielaandrijving en 360 pk. Laatstgenoemde aandrijflijn is bekend uit de 508 by Peugeot Sport Engineered.

Productie in China

DS ziet voor de DS 9 de grootste vraag in China. Het is tevens de belangrijkste reden dat de vierdeurs sedan ook in dat land wordt gemaakt. De levering start in de eerste helft van 2020 in China. De Europese markt volgt later.

Video DS 3 Crossback Autovisie test