De familie Donkervoort heeft zichzelf op een wel heel speciaal sinterklaascadeau getrakteerd. Zie hier de Donkervoort D8 GTO-RS. Het is de krachtigste en meest ultieme sportwagen die de fabriek in Lelystad ooit heeft verlaten. In totaal zullen er slechts 65 exemplaren van worden vervaardigd.

Donkervoort D8 GTO-RSDonkervoort D8 GTO-RS


Wie scherp is, merkt direct op dat Donkervoort later dan gepland de D8 GTO-RS voorstelt en dat de oplage hoger is dan eerder aangekondigd. Eerder dit jaar liet de enige Nederlandse sportwagenfabrikant weten het topmodel afgelopen zomer al op de markt te brengen. In totaal zouden er 40 stuks met de hand worden vervaardigd in het atelier te Lelystad. Maar wie de familie Donkervoort kent, weet dat de ontwikkeling altijd meer tijd in beslag neemt dan gepland. De zoektocht naar nieuwe mogelijkheden om de auto nog verder te verbeteren kost nu eenmaal tijd.

Donkervoort D8 GTO-RSDonkervoort D8 GTO-RS


Donkervoort D8 GTO-RS

Oplage

Natuurlijk had Donkervoort de bouw van de RS kunnen starten, om vervolgens gedurende de bouw nieuwe ontwikkelingen door te voeren, maar de sportwagenfabrikant kiest ervoor om alle klanten een technisch identieke sportwagen te bieden. En die 25 extra exemplaren? De vraag naar de GTO-RS is eenvoudigweg zo groot dat Donkervoort in overleg met zijn klanten heeft besloten de verschillende RS-uitvoeringen los te koppelen. Nu worden er naast 40 RS-en ook 15 Bare Naked Carbon Editions en 10 Race Editions aangeboden.

Donkervoort D8 GTO-RSDonkervoort D8 GTO-RS


Donkervoort D8 GTO-RS

Opgewaardeerde vijfcilinder

Maar wat maakt de GTO-RS nu zo bijzonder? Welnu, Joop Donkervoort en zijn team hebben de GTO wederom tegen het licht gehouden en op detail verbeterd. Te beginnen bij de 2,5 liter vijfcilinder turbomotor van Huize Audi. De geblazen vijfcilinder perst er weer meer vermogen en koppel uit, al wil Donkervoort geen officiële cijfers noemen. Dat het boven de 400 pk ligt, staat vast. De extra trekkracht komt voort uit onder andere een herschreven motormanagementsysteem. Donkervoort koppelt aan de krachtbron onveranderd een handgeschakelde versnellingsbak, maar de Race Editions krijgen een sequentiële versnellingsbak.

donkervoort-d8gto-rs_4donkervoort-d8gto-rs_4


Aerodynamica

Donkervoort verpakt de opgewaardeerde vijfcilinder benzinemotor in een aërodynamisch herzien koetswerk. Je hoeft er geen GTO-S naast te zetten om de verschillen te zien. De neus is compleet hertekend en oogt langer en breder. En profil vallen de (uitneembare) kunststoffen zijramen op, terwijl achter de omhoog scharnierende deuren 'vinnen' zijn geplaatst. De aanpassingen dragen bij aan de lagere luchtweerstand, terwijl elementen als dorpels aan de onderzijde van de zijpanelen en de aangepaste diffuser eveneens de downforce sterk verbeteren. Donkervoort claimt dat de downforce op de voor- en op de achteras tot 50 kg is toegenomen. In combinatie met de 20% gereduceerde luchtweerstand geeft de fabrikant aan dat de rijstabiliteit voelbaar beter is, iets wat ook te danken is aan de vernieuwde wielophanging. De 715 kg lichte RS beschikt overigens ook over een volledig instelbaar race-ABS en een tractiecontrolesysteem.

Donkervoort D8 GTO-RSDonkervoort D8 GTO-RS


Levertijd

Donkervoort vervaardigt slechts 65 exemplaren van de RS-familie. Precies 42 zijn er verkocht. De eerste exemplaren zijn al in productie genomen. Wie nu een order plaatst, krijgt de sportwagen pas begin 2018 geleverd. De GTO-RS kost minimaal € 198.613,73.