Naast GT3 komt GT4, Mercedes-AMG ontwikkelt tweede GT-racewagen
De vraag naar een ‘eenvoudigere’ raceversie van de Mercedes-AMG GT bleef aanhouden, zodat AMG-topman Tobias Moers niets anders kon dan gehoor geven aan de wens van zijn klanten. “Er komt een GT4-raceversie op basis van de GT R”, zo zei de topman afgelopen juli in Autovisie al aan. Nu is het tijd om de wereld kennis te laten maken met een eerste prototype.
Tijdens de afsluiting van het 2016 GT3-raceseizoen stelde AMG Customer Sports, dat de klantcontacten met de teams met een Mercedes-racewagen onderhoudt, een eerste prototype van de GT4-auto voor. De racewagen wordt momenteel ontwikkeld, maar bevindt zich reeds in de laatste fase. Als basis dient de GT R die Mercedes-AMG binnenkort in de showroom zet. De fonkelnieuwe race-auto zal volledig voldoen aan de eisen die voor deelname aan de GT4-kampioenschappen worden gesteld.
V8 met 400 pk
De GT4-racer krijgt de beschikking over een geblazen 4,0 liter V8-motor. Het blok uit onder andere de GT en C 63 zal in de circuitversie beduidend minder krachtig zijn. Het vermogen ligt met 400 pk precies 185 pk ónder de motoroutput van de GT R en nog altijd 76 pk onder die van de zwakste C63.
LEES OOK: MERCEDES-AMG GT3 KLAAR VOOR DE STRIJD
Amateur
Voor Mercedes-Benz past de ontwikkeling van de GT4-racer in zijn motorsportstrategie. Het bedrijf hoopt met de nieuwe sportcoupé voor de lagere raceklasse een grotere groep amateur en professionele coureurs en teams aan te spreken, aangezien de verwachte kosten de helft van de GT3-racewagen zullen bedragen. Het prijskaartje van de GT4 is nog niet afgegeven. In 2018 moet de GT4-racewagen aan de start verschijnen.
GT3-ontwikkeling
De Duitse autobouwer blijft de GT3-klasse trouw, maar een doorontwikkeling van de GT3-racer staat niet gepland. Volgens Tobias Moers is de auto succesvol en is er geen reden om actie te ondernemen om bijvoorbeeld de rij-eigenschappen of betrouwbaarheid aan te pakken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?