Donkervoort D8 GTO-R is niet voor de openbare weg
Voor de liefhebbers levert Donkervoort op de GTO optioneel een sequentiële versnellingsbak, maar als GTO-R biedt de Nederlandse sportwagenbouwer meer dan alleen die transmissie met schakelflippers. Het is een officiële circuitversie.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F05%2FDonkervoort-D8-RS-aa.jpg)
De GTO-R is niet gehomologeerd voor de openbare weg, evenmin is de GTO met sequentiële transmissie dat. De R-uitmonstering is ook geen racewagen, bedoeld voor deelname aan officiële wedstrijden. De fabrikant uit Lelystad reageert met de GTO-R op klanten die hun roadster louter op het circuit tijdens track days gebruiken. Als uitgangspunt dient de GTO 40, die ter gelegenheid van Donkervoorts veertigste levensjaar als sportwagenbouwer werd ontwikkeld. De fabrikant spreekt van een “heus trackmonster”.
Volgend niveau
“Het is de ultieme machine voor wie wil ervaren wat ‘op de limiet rijden’ ècht betekent”, legt Denis Donkervoort, ceo van Donkervoort Automobielen. “Voor wie het leven naar een volgend niveau wil brengen. Wil rijden waar deze auto hoort. De GTO-R is geen FIA-gecertificeerde raceauto en kent dus geen door de FIA opgelegde technische restricties.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FDenis-Donkervoort.jpg)
Brandblussysteem
Donkervoort voorziet de GTO-R naast de genoemde sequentiële zesversnellingsbak met schakelflippers achter het stuurwiel en speciaal ontwikkelde Bosch-software over een langere overbrengingsverhouding van het gekoelde differentieel, een aangepast remsysteem, een kortere stuurhuisoverbrenging (2.7), een FIA goedgekeurde racestoel, slick-banden en een dataloggingsysteem inclusief sensoren voor bandenspanning. Optioneel levert Donkervoort de circuitwagen met een FIA goedgekeurd brandblus systeem.
Track day
Met de handgebouwde GTO-R kan deelgenomen worden aan track days. De autobouwer zelf organiseert die ook voor zijn klanten. Tijdens de dag of het weekeinde kan de bestuurder ervoor kiezen om gecoacht.
Prijs GTO-R
De prijs is vastgesteld op € 194.500,-, excl. BTW.
Archieffoto’s
Lees ook:
Ook interessant
-
Heeft de Renault Twingo echt stootrubbers?
-
Waarom bij deze Land Rover Defender een heel stuk mist
-
Druk op Tesla nóg verder opgevoerd na meer klachten over gevaarlijke deurhendels
-
Ferrari wordt piswoest als het deze ‘offroader’ ziet
-
Max Verstappen houdt niet van deze circuits: ‘Daar horen geen F1-auto’s’
-
Eerste elektrische auto van Bentley loopt voorop, zegt het merk. Nou, op dit punt niet…
-
Ford overweegt met deze elektrische auto te stoppen: ‘De vraag is er gewoon niet’
-
Paniekerig van rijstrook wisselen om een route te volgen? Dankzij Polestar hoeft dat niet meer
-
Duitsland over op digitaal kentekenbewijs: Nederlanders kunnen al testen
-
Waarom de Yangwang U9 (nog) méér is dan alleen de snelste auto ter wereld
-
‘Elon, Elon!’ Juichende aandeelhouders Tesla keuren obscene beloning Elon Musk goed
-
De Volkswagen Golf GTI Clubsport Edition 50 kost bijna 100.000 euro! (als je hem aankleedt)