Dit is hoe opvallend weinig geld BYD per auto verdient
Vorig jaar wist het Chinese BYD wereldwijd ruim 3 miljoen auto’s te verkopen. Maar dat betekent niet dat de kassa nu propvol zit. Per auto verdient BYD opvallend weinig in vergelijking met bijvoorbeeld Tesla.
BYD is een gigantische autofabrikant uit China met een veel betaalbare modellen in zijn gamma. De winstmarges op goedkope auto’s zijn over het algemeen lager. Dat is, samen met steeds strengere emissie- en veiligheidseisen, een van de redenen waarom het A-segment langzaam uitsterft.
Winst per auto: BYD versus Tesla
Op basis van statistieken van Late Finance schrijft de website CarNewsChina dat BYD een nettowinst maakt van 9.000 Chinese renminbi per auto. Omgerekend komt dat neer op zo’n 1.167 euro.
Opkomend EV-merk doet bizarre uitgaven: ‘Enorme rode vlag’
Ter vergelijking: het Volkswagen-concern boekte net geen 2.000 euro winst per auto. Tesla boekte in 2023 zelfs een winst van 14,9 miljard dollar en verkocht 1,81 miljoen auto’s . Dat komt neer op 8.230 dollar (omgerekend 7.730 euro) per auto. Daar moet bij gezegd worden dan Tesla meer doet dan enkel auto’s verkopen, maar het gros van de winst wordt behaald uit EV-verkopen.
BYD domineert in China
Het Chinese merk lijkt zich liever te focussen op marktaandeel dan op een grote winstmarge. In China, waar onder meer de spotgoedkope Seagull verkocht wordt, lukt dat. In zijn thuisland had BYD in 2023 een marktaandeel in het zogeheten NEV-segment (New Energy Vehicles) van bijna 34 procent. Tesla volgt op de tweede plek met een aandeel van iets minder dan 8 procent.
Lees ook:
Ook interessant
-
De BYD Atto 2 is net onthuld, maar er staan hier al 28 op kenteken
-
Nieuwe ‘supercar’ sprint over kuilen tijdens autonoom rijden
-
Hoezo stagnerende markt? In Nederland nu één derde nieuwe auto’s elektrisch
-
Betaalbaar en ruim: BYD Atto 2 interessant voor Nederland
-
Hoe laadnetwerk in China nu explosief uitbreidt: ‘Het is wildgroei’
-
Deze Autobahn-EV heeft hogesnelheidsvrees
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
‘Hup, daar is Willem met de vernieuwde BYD Tang’
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict