Dit is hoe opvallend weinig geld BYD per auto verdient
Vorig jaar wist het Chinese BYD wereldwijd ruim 3 miljoen auto’s te verkopen. Maar dat betekent niet dat de kassa nu propvol zit. Per auto verdient BYD opvallend weinig in vergelijking met bijvoorbeeld Tesla.
BYD is een gigantische autofabrikant uit China met een veel betaalbare modellen in zijn gamma. De winstmarges op goedkope auto’s zijn over het algemeen lager. Dat is, samen met steeds strengere emissie- en veiligheidseisen, een van de redenen waarom het A-segment langzaam uitsterft.
Winst per auto: BYD versus Tesla
Op basis van statistieken van Late Finance schrijft de website CarNewsChina dat BYD een nettowinst maakt van 9.000 Chinese renminbi per auto. Omgerekend komt dat neer op zo’n 1.167 euro.
Ter vergelijking: het Volkswagen-concern boekte net geen 2.000 euro winst per auto. Tesla boekte in 2023 zelfs een winst van 14,9 miljard dollar en verkocht 1,81 miljoen auto’s . Dat komt neer op 8.230 dollar (omgerekend 7.730 euro) per auto. Daar moet bij gezegd worden dan Tesla meer doet dan enkel auto’s verkopen, maar het gros van de winst wordt behaald uit EV-verkopen.
BYD domineert in China
Het Chinese merk lijkt zich liever te focussen op marktaandeel dan op een grote winstmarge. In China, waar onder meer de spotgoedkope Seagull verkocht wordt, lukt dat. In zijn thuisland had BYD in 2023 een marktaandeel in het zogeheten NEV-segment (New Energy Vehicles) van bijna 34 procent. Tesla volgt op de tweede plek met een aandeel van iets minder dan 8 procent.
Lees ook:
Ook interessant
-
Chinese merken kunnen niet tegen kritiek en betalen verklikkers om die te melden
-
China’s volgende supercar krijgt wel een brandstofmotor
-
Yangwang U9 toch sneller dan gedacht en verbreekt Bugatti-record
-
Xiaomi moet meer dan 100.000 EV’s herstellen na tragisch incident
-
Porsche wordt uit Duitse bedrijven-top 40 verwijderd
-
Auto kopen op Chinese webshop: is het goedkoper dan bij dealer?
-
Deze fraaie elektrische auto is 10.000 keer besteld in 6 minuten
-
Zo veel meer occasions worden er verkocht dan nieuwe auto’s!
-
Europees merk verkoopt lachwekkend weinig auto’s in China en vertrekt
-
Autoverkopen juli: dit merk domineert alles en iedereen
-
Waarom BYD deze nieuwe EV-subsidies ‘stompzinnig’ noemt
-
Daaag belastingcenten! Elektrische auto’s gaan massaal de grens over
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FSchermafbeelding-2024-07-08-om-15.23.25-e1720450180299.png)