Deze Honda Civic komt wél naar Nederland
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F367081_GLOEDNIEUWE_HONDA_CIVIC_e_HEV_LEVERT_STANDAARD_UITZONDERLIJKE_DYNAMIEK_EN.jpg)
Eind 2020 mochten we al digitaal kennismaken met de Honda Civic Sedan, die niet naar ons continent komt. Maar wij Europeanen krijgen wél een Civic. Dit is ‘m.
Kiezen is er dan zo goed als niet meer bij, want de Honda Civic komt enkel als hatchback én als hybride naar ons continent. En dus krijgt-ie de toevoeging e:HEV, die we ook van bijvoorbeeld de kersverse HR-V kennen.
Atkinson
Voorin de neus van de Civic ligt een 2,0-liter viercilinder die volgens de Atkinson-cyclus loopt. Met behulp van twee elektromotoren bedraagt het systeemvermogen 135 kW, oftewel 184 pk. Het gecomineerde koppel bedraagt 315 Nm. Hoe die aandrijflijn presteert en welke cijfers daarbij horen, laat Honda nog niet los. Wel stelt het dat ‘de Civic streeft naar een CO2-uitstoot van minder dan 110 gram per kilometer’. Bovendien moet-ie een verbruik van minstens 1 op 20 halen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F367080_GLOEDNIEUWE_HONDA_CIVIC_e_HEV_LEVERT_STANDAARD_UITZONDERLIJKE_DYNAMIEK_EN.jpg)
Wat design betreft zien we geen grote verrassingen, al zag deze hatchback eerder ook al digitaal het levenslicht. Opvallend voor de Civic is dat-ie veel minder heftig is vormgegeven dan de vorige generatie. In vergelijking met het uitgaande model is het leefcompartiment verder naar achteren geplaatst en is de motorruimte langer. De lange motorkap moet de positionering van de auto versterken. Honda wil zich als premiumfabrikant neerzetten en daar hoort een lange motorkaplijn bij.
Ouderwets
Ook in het interieur zien we weinig verrassingen, want dat is in lijn met huidige Honda-modellen. Ook de Civic heeft nog ‘ouderwetse’ maar goed gepositioneerde knoppen voor de klimaatcontrole. Bovenop het dashboard prijkt een 9-inch infotainmentscherm, waar je uiteraard ook Apple CarPlay en Android Auto op kunt gebruiken.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F367076_GLOEDNIEUWE_HONDA_CIVIC_e_HEV_LEVERT_STANDAARD_UITZONDERLIJKE_DYNAMIEK_EN.jpg)
Honda meldt dat de nieuwe Civic e:HEV vanaf de herfst beschikbaar is in Europa. Het nieuwe model wordt echter niet meer op ons continent gebouwd. Honda heeft diens fabriek in het Engelse Swindon vaarwel gezegd en zal de Civic enkel nog in de Verenigde Staten en Japan bouwen.
Type-R
Liefhebbers van de Type-R moeten overigens nog even wachten. Honda heeft een opvolger voor de ruigste Civic in de kraamkamers staan. Die zal gebouwd worden volgens klassiek recept, en dus zonder enige vorm van elektrificatie.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F367082_GLOEDNIEUWE_HONDA_CIVIC_e_HEV_LEVERT_STANDAARD_UITZONDERLIJKE_DYNAMIEK_EN.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Peugeot opent aanval op Renault 5 en Alpine: ‘Minstens zo goed’
-
Lynk & Co 08 brengt als PHEV vooral slechtste van twee werelden
-
Zwarte zaterdagen: deze datums en Europese wegen moet je mijden in de zomer
-
Negatieve stroomprijs: dit kun je verdienen met opladen elektrische auto
-
Nederlanders laten de auto vaker staan voor een vliegvakantie
-
Gaat het vervelende start-stopsysteem verdwijnen uit auto’s?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de vernieuwde Renault Austral
-
Opladen elektrische auto met kabel over stoep vaak verboden: check jouw gemeente
-
Dit kost de nieuwe Toyota Urban Cruiser in Nederland
-
Goedkoop rijden met camper voorzien van Japanse techniek
-
Fiat komt ineens met ouderwetse feature voor 500
-
Review Suzuki eVitara: Lest, niet best