Deze nucleaire auto’s had Robert Oppenheimer fantastisch gevonden
De film Oppenheimer van regisseur Christopher Nolan – over J. Robert Oppenheimer, de ‘vader’ van de atoombom – doet het momenteel ontzettend goed in de bioscoop (maar niet zo goed als Barbie). En dat riep bij ons de vraag op: zijn er ooit nucleaire auto’s geweest?
Ja, maar vooral nee. Er waren alleen voorstellen voor nucleaire auto’s, zoals de Studebaker Packard Astral, de Simca Fulgur (ontworpen door Robert Opron), de Ford Seattle-ite XXI en deze Ford Nucleon. Van die laatste twee zijn alleen concept cars op schaal gebouwd, zonder atoomaandrijving.
Atoombom door J. Robert Oppenheimer
In de jaren vijftig was nucleaire technologie nieuw. Het werd gebruikt voor energiecentrales, de ontwikkeling van atoomwapens (uitgevonden door J. Robert Oppenheimer) en de aandrijving van onderzeeboten, vliegdekschepen en zelfs vrachtschepen.
Nucleaire energie werd als een soort wondermiddel gezien. De verwachting was dat brandstof overbodig zou worden en dat in de toekomst nucleaire aandrijving zo compact gemaakt kon worden dat het geschikt zou zijn voor auto’s.
In de Ford SuperVan 4.2 wordt jouw Thuisbezorgd-pizza nooit koud
Kleine reactor met range van 8000 kilometer
Ford dacht aan een kleinere versie van de nucleaire reactoren uit onderzeeërs, die dan gebruik zouden maken van uranium en om de 8000 kilometer gewisseld moesten worden. De klant zou de keuze krijgen uit meerdere reactoren, eentje voor performance bijvoorbeeld en eentje voor efficiency.
Ford Nucleon en Ford Seattle-ite XXI
In de Ford Nucleon uit 1958 en de Ford Seattle-ite XXI uit 1962 zou de hitte van de nucleaire reactor gebruikt worden om water om te zetten in stoom voor de aandrijving van de auto.
Logischerwijs is dat er nooit van gekomen. Van de Nucleon en Seattle-ite XXI bestaan alleen schaalmodellen. Die laatste lijkt een beetje op de FAB 1 uit de poppenserie Thunderbirds, met zijn zes wielen, waarvan vier vóór.
Simca Fulgur door Robert Opron
Simca keek ook naar de toekomst eind jaren vijftig, met deze bijzondere Fulgur, die zo uit de animatieserie The Jetsons lijkt te komen. Hij zou een computerbrein aan boord krijgen, was het idee, en een nucleaire reactor. Het bleef bij een mock-up.
Lees ook:
Ook interessant
-
Onderzoek: ‘Bijna alle semi-autonome rijassistenten zijn ruk!’
-
Zuiniger dan fabrieksopgave? Het daadwerkelijke verbruik van de Ford Puma ST
-
Je raadt nooit hoeveel BPM je op de Ford Bronco betaalt!
-
Ford stopt met elektronische rijassistent die toch niemand gebruikt
-
Ford Mustang Mach-E duizenden euro’s goedkoper: nu met subsidie
-
Bij de vernieuwde Ford Puma draait het om het innerlijk
-
Waarom de Europese Ford Mustang meer dan 10 procent vermogen mist
-
Ruime occasion voor 10.000 euro: de Ford B-Max een goed idee?
-
Uw Garage: Tim moet kiezen tussen een Ford Mustang en een Taunus
-
De 5 belangrijkste dingen die veranderd zijn aan de Ford Kuga
-
Nieuwe kentekens: deze combinatie kan je verwachten
-
3 heerlijke oer-Hollandse cabrio’s voor Koningsdag