DeLorean DMC-12 gaat testen met nieuwe motor
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FDeLorean-DMC-12-1-Autovisie.nl_.jpg)
DeLorean komt terug. Met een beetje geluk verlaten de eerste exemplaren van de nieuwe DeLorean DMC-12 begin volgend jaar de fabriek in het Amerikaanse Texas. Toch lijkt het vooralsnog op rolletjes te gaan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FDeLorean-DMC-12-1-Autovisie.nl_.jpg)
Wetgeving
De terugkeer van de DeLorean DMC-12 heeft alles te maken met een nieuwe Amerikaanse wet. Die wet bepaalt namelijk dat kleine autofabrikanten replica’s mogen produceren van modellen die minstens vijfentwintig jaar oud zijn. Die auto’s hoeven niet aan alle eisen voor nieuwe auto’s te voldoen. Toch is er één wet waar ze wel aan moeten voldoen: de Amerikaanse Clean Air Act. Dat betekent ook meteen dat de oude 2,8 PRV V6 niet gaat terugkeren, maar dat er naar een nieuwe motor gezocht moet worden.
Twee motoren
Op dit moment is de Delorean Motor Company druk bezig met het testen van twee verschillende motoren voor de nieuwe DMC-12. Het bedrijf doet nog geen uitspraken over welke krachtbronnen dit zijn, maar zegt wel dat het een tijdrovende zaak is om de motoren aan de bestaande transaxle-versnellingsbak te koppelen. Alles moet immers op maat gemaakt worden.
LEES OOK: BESTE REPORTAGE VAN 2015: HET DELOREAN-MYSTERIE
Staal
De nieuwe DMC-12 krijgt een volledig stalen chassis, in tegenstelling tot het origineel waar fiberglas gebruikt werd voor de underbody en een aantal delen van het chassis. Voor de nieuwe DMC-12 kiezen de makers voor staal, omdat het materiaal veel langer meegaat en slijtvaster is. Uit kostenoogpunt wordt niet voor aluminium gekozen, maar ook omdat de auto daarmee nauwelijks lichter zou worden. De ophanging en de remmen zijn ook helemaal nieuw en sterk verbeterd ten opzichte van de originele DeLorean uit de vroege jaren 80.
Een per maand
In het eerste jaar moet er één auto per maand gebouwd worden. Dat zou betekenen dat vandaag over een jaar de eerste zeven exemplaren uit de fabriek zijn komen rollen. In jaar twee moet de productie groeien naar een auto per week gemiddeld. De productie vindt plaats in Houston, Texas.
Lees ook:
Ook interessant
-
Peugeot opent aanval op Renault 5 en Alpine: ‘Minstens zo goed’
-
Lynk & Co 08 brengt als PHEV vooral slechtste van twee werelden
-
Zwarte zaterdagen: deze datums en Europese wegen moet je mijden in de zomer
-
Negatieve stroomprijs: dit kun je verdienen met opladen elektrische auto
-
Nederlanders laten de auto vaker staan voor een vliegvakantie
-
Gaat het vervelende start-stopsysteem verdwijnen uit auto’s?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de vernieuwde Renault Austral
-
Opladen elektrische auto met kabel over stoep vaak verboden: check jouw gemeente
-
Dit kost de nieuwe Toyota Urban Cruiser in Nederland
-
Goedkoop rijden met camper voorzien van Japanse techniek
-
Fiat komt ineens met ouderwetse feature voor 500
-
Review Suzuki eVitara: Lest, niet best