Dacia: ‘Voor elektrische auto’s is het te vroeg’
Volgens Renault Groupe EV-specialist Emmanuel Bouvier rust er geen taboe op een elektrisch aangedreven Dacia, maar een dergelijk model staat momenteel niet gepland. En dat terwijl het moederbedrijf van Dacia in de komende drie jaar acht volledig elektrische modellen onder verschillende merken zal uitbrengen.
Volgens Bouvier is het belangrijk dat een elektrische aandrijflijn bij het merk past. “Als een elektro-auto bij het DNA van Dacia past, dan zullen we het model bouwen”, legt Renaults EV-specialist uit. Maar vooralsnog is daar geen sprake van. Dat komt omdat Dacia vooral een budgetmerk is met relatief eenvoudige techniek en daar passen dure elektrische aandrijflijnen nog niet bij. Dacia zegt het niet met zoveel woorden, maar in feite wachten ze af tot EV-techniek betaalbaar is geworden.
Acht Renault EV’s
De acht modellen die Renault Groupe in 2022 op de markt wil hebben, komen onder de merken Renault en Samsung. Het concern ontwikkelt daarvoor momenteel een compleet nieuw platform, waarvoor de hulp is ingeroepen van Nissan en Mitsubishi. Zeventig procent van de elektro-auto’s zal op die elektro-architectuur verschijnen. De aandrijflijn zal voor alle modellen gelijk zijn, waarbij dan wel verschillen in motorvermogens bestaan.
Crossovers
Renault streeft er naar om in 2022 zo’n 20% van zijn modellen met een elektrische aandrijflijn aan te bieden. De types moeten dan ongeveer 10% van Renaults wereldwijde afzet opeisen. Het concern heeft momenteel onder eigen label vier modellen, te weten de Twizy, Zoe, de Kangoo EV en Master EV. Samsung biedt een elektrische SM3 aan, welke wij kenden als Renault Fluence EV. Vast staat dat Renault een compacte SUV onder de naam City K-ZE uitbrengt, maar er komt meer. Bouvier geeft aan dat het concern in het A-, B- en C-segment actief wordt met meerdere modellen. Daartoe behoren ook crossovers.
Renault Zoe
Renault was een van de pioniers in de huidige tijd die fors investeerde in elektrische auto’s. De Fransen kwamen direct met verschillende modellen. Tot op heden wist het bedrijf 230.000 EV’s af te zetten, waarvan bijna de helft in Frankrijk. Met een totaalverkoop van 150.000 stuks is de Zoe de succesvolste elektro-Renault. Afgelopen jaar verkocht het Franse merk 48.000 EV’s. De Zoe wist toen 39.500 kopers te trekken.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8