Jarenlang was de Renault Zoe de enige elektrische auto in het B-segment, maar komend jaar krijgt de compacte vijfdeurs hatchback te maken met concurrentie. Opel brengt de Corsa-e uit, Peugeot introduceert de 208-e en BMW heeft de Mini Electric in de pijplijn. Dus is het tijd om de concurrentie nú al aan te gaan. En dat doen de Fransen met een… facelift.

Renault Zoe 50Renault Zoe 50


Nee, het grote nieuws van de nieuwe generatie Zoe bevindt zich niet aan de buitenzijde. Daar zijn kleine aanpassingen gedaan in de vorm van de aerodynamisch verbeterde voorbumper, gewijzigde lichtunits met led-techniek, de gerestylede bumper en nieuwe exterieurkleuren zoals Flame Red. Onderhuids is zit het grotere verschil. De aandrijflijn van de Renault Zoe is grondig herzien. De Franse autobouwer geeft de Zoe een fors groter accupakket, nieuwe bekabeling met DC-laadmogelijkheid en een danig opgepepte elektromotor.

Renault Zoe 50Renault Zoe 50


51 kWh

De complete elektro-architectuur is dus onder handen genomen, en hoe. Onder het sterk afgeronde neusje bevindt zich nu een elektromotor met een vermogen van 100 kW. Daarmee is de krachtcentrale fors potenter dan de motor uit de huidige Zoe, waaruit maximaal 80 kW werd gehaald. Mede door het hogere vermogen accelereert de Fransoos rapper, zowel van stilstand tot 100 km/h als tijdens tussenacceleraties. Maar belangrijker, waar de Zoe ooit startte met een 22 kWh-accupakket (later vergroot tot 41 kWh), daar bevindt zich nu in het onveranderde platform een batterij met een capaciteit van 51 kWh.

De afmetingen van het accupakket zijn identiek aan die van de eerdere Zoe’s, wat Renault heeft weten te bereiken door de cellen compacter te maken. Met dank aan de grotere batterij is de Zoe 50, zoals het typeplaatje achterop aangeeft, nu in staat om officieel 390 km op een volle acculading te halen. Het huidige model haalt 310 km volgens het minder realistische NEDC! 

Renault Zoe 50Renault Zoe 50


One-pedal

De Fransen maken van de gelegenheid gebruik om ook het laadsysteem eindelijk aan te passen. De Zoe behoudt zijn AC-laden, maar voegt er DC-laden aan toe. De stekkeraansluiting zit onveranderd achter het centraal in de neus geplaatste Renault-wybertje, die na een druk op een knop elektrisch ontgrendeld. Het beeldwapen van de Franse autobouwer is fors groter, omdat de stekkeraansluiting groter is. De autobouwer claimt dat een range van 120 km na 60 minuten met een 22 kW-lader voorhanden is, terwijl met de 50 kW-lader na 30 minuten een afstand gehaald kan worden van 150 km.

Tijdens het rijden kan meer remenergie worden gewonnen door de selectiehendel van de transmissie van D in B te zetten, waardoor met de Zoe nu louter met het gaspedaal kan worden gereden. Deze one-pedal-functie brengt de 4,08 meter lange hatchback zelfs tot stilstand.

Renault Zoe 50Renault Zoe 50


Multi-Link

Naast de sterk vernieuwde elektro-architectuur en het lichtgewijzigde snoetje, ziet ook het interieur er anders uit. De Fransen kiezen voor een hoogwaardigere afwerking (inclusief extra geïsoleerde voorruit, dak en portieren) door voor andere materialen te kiezen. Het nieuw vormgegeven dashboard oogt eigentijdser en volgt de stijl zoals die is ingezet met de nieuwste Clio, hij heeft een groot verticaal geplaatst display voor het infotainmentsysteem R-Link.

De middenconsole loopt door in de middentunnel, maar stopt ter hoogte van de pook. Het deel onder de shift-by-wire selectiehendel is vrij en biedt een extra opbergvak. Renault noemt de stijl een ‘zwevende console’. Het is iets dat naar verluidt niet exclusief voor de Zoe is en dus ook op andere modellen zal verschijnen. Tussen de voorstoelen ontbreekt de traditionele mechanische handrem. Ook de Zoe heeft nu een elektronische, ruimtebesparende handrem.

Renault Zoe 50


Herfst

De productie van de vernieuwde Zoe start binnenkort, maar voor de levering dient tot deze herfst te worden gewacht. Met de komst van het Zoe 50-type komen de andere aandrijflijnen te vervallen.

Renault Zoe 50Renault Zoe 50


Verkoopjaar

Renault lanceerde de Zoe in 2013 en sindsdien zijn er in veertig landen zo’n 150.000 stuks verkocht, waarvan 39.469 stuks in recordjaar 2018. De Zoe is het bestverkochte elektromodel van Renault.

VIDEO RENAULT ZOE 2019:

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!