Dit is de daadwerkelijke actieradius en laadsnelheid van de Smart #1
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2FID3-vs-One-61-van-84-1.jpg)
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Smart #1.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoever je echt met een EV komt.
Smart #1 versus Volkswagen ID.3
In Autovisie nummer 16 vergelijkt de redactie de Smart #1 met de Volkswagen ID.3, twee volledig elektrische auto’s. Beide hebben ze op papier een actieradius van meer dan 400 kilometer. Lees hier hoe de Volkswagen ID.3 presteerde.
De daadwerkelijke actieradius van de Smart #1
We reden de Smart #1 Pro Plus met een accupakket dat een nettocapaciteit heeft van 62 kWh. De brutocapaciteit bedraagt 66 kWh. De NMC-accu gaat volgens de WLTP-meetmethode 420 kilometer mee als hij volledig opgeladen is. Tijdens de testronde, met perfecte temperaturen voor elektrische auto’s, was de gemeten actieradius 386 kilometer. Hoewel dit iets minder is dan opgeven. Is 34 kilometer afwijking niet erg slecht, in vergelijking met veel elektrische auto’s.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2FID3-vs-One-77-van-84.jpg)
Smart geeft voor de #1 een verbruik op van 17,4 kWh per 100 kilometer. Het gemeten verbruik is zelfs lager dan dat: 17,1 kWh per 100 kilometer.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2FID3-vs-One-53-van-84.jpg)
Waarom we dan toch minder actieradius op de teller hebben, leggen ze bij Smart uit door te zeggen dat de cijfers van de actieradius de gunstigste zijn en het WLTP-verbruik op een andere manier is berekend, inclusief laadverliezen.
Laadsnelheid
Smart belooft voor de #1 een laadsnelheid van 150 kW. In praktijk haalden we 158 kW. Dit betekent dat het accupercentage in 25 minuten van 10 naar 80 procent schoot.
WLTP-verbruik gemiddeld | 17,4 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 17,1 kWh/100 km |
WLTP-actieradius | 420 km |
Gemeten actieradius | 386 km |
Laadtijd 10-80% | < 30 min. |
Gemeten Laadtijd 10 – 80% | 25 min. |
Maximale gemeten laadsnelheid | 158kW |
Brandveiligheid, grondstoffen en opladen: Verschil accu’s elektrische auto’s uitgelegd
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo veranderde het merk Smart ineens totaal van identiteit
-
Ruim 300 kilo aangekomen! Nieuwe auto’s waren nog nooit zó zwaar
-
De 6 meest schaamteloze copy-cats op Shanghai Autoshow 2025
-
In Engeland mogen Chinese elektrische auto’s niet overal komen
-
Alle hoogtepunten van de Shanghai Autoshow 2025
-
Bestuurder crasht peperdure Ford GT van vader bij inhalen MX-5
-
Ze smelten de kazen! Over een Mercedes CLA heen…
-
Campermaffia actief: zo bescherm je jouw camper
-
Gaafste Mercedes G-klasse ooit heeft de stomste naam
-
Merijn kocht een ‘Japanse Ferrari’ en die schiet vlammen
-
Zeekr onthult ‘Chinese Rolls-Royce Cullinan’ en het is geen EV
-
Nissan diep in de nestjes! Verlies negen keer zo groot als verwacht