Cupra Leon en Formentor: nieuw design en meer elektrische range
Cupra, dat zich de afgelopen jaren heeft losgerukt van moederbedrijf Seat, heeft zijn plug-in hybrides vernieuwd. De facelift van de Cupra Leon en Formentor brengt niet alleen een fris exterieur en interieur met zich mee, maar ook een groter volledig elektrisch bereik.
De hatchback en SUV hebben nu de Cupra-designtaal die we ook kennen van de Tavascan. Zo zien we bij zowel de Leon als de Formentor de driehoekige elementen in de koplampen en een verlicht logo op de achterkant. Het logo op de voorkant is verplaatst van de grill naar het topje van het ‘sharknose-front’, zoals Cupra de nieuwe neus omschrijft.
Aandrijflijn in de vernieuwde Cupra Leon en Formentor
De Cupra Formentor en Leon (die er in Sportstourer-uitvoering ook als stationwagen is) zijn onderhuids grotendeels hetzelfde. Dat betekent een plug-in hybride aandrijflijn waarbij een 1,5-liter turbomotor, een DSG-automaat en elektromotor samenwerken. Afhankelijk van de uitvoering, is deze aandrijflijn goed voor 204 pk of 272 pk.
Meer volledig elektrische range in de plug-in hybrides
Het accupakket is gegroeid tot 19,7 kWh, waardoor je nu tot 100 kilometer volledig elektrisch kan afleggen. Dit is gemeten met de WLTP-methode. Opladen aan de AC-paal kan nu niet meer met slechts 3,7 kW, maar tot wel 11 kW en zelfs tot 50 kW aan de DC-lader. Tijdens het rijden winnen beide plug-in hybrides energie terug met het regeneratiefremsysteem.
Ook ín de auto ga je erop vooruit. Niet alleen is het interieur op de schop gegaan, ook kun je nu in beide modellen het optionele Sennheiser-audiosysteem kiezen. De geluidsinstallatie bestaat uit 11 speakers, een subwoofer en een 390 watt versterker.
Kunstmatig geluid in de Cupra Leon en Formentor
Door die speakers hoor je overigens ook de ‘sound actuator’, zoals Cupra het systeem noemt dat motorgeluiden versterkt afspeelt in de VZ-modellen. Het sportieve DNA dat een Cupra moet hebben komt terug door het Dynamic Chassis Control (afgekort DCC) waarmee de vernieuwde Leon en Formentor uitgerust zijn.
Driftmodus en dikke zescilinder: Mercedes-AMG CLE 53 is brute subtopper
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Cupra Tavascan
-
De nieuwe Cupra Terramar is een ‘sportauto’ voor de hele familie
-
Bentley Continental GT Speed verruilt W12 voor V8: hoe erg is dat?
-
Prijs BYD Seal U DM-i bekend: PHEV met 1.080 kilometer range
-
Japanse SUV was bestseller en is nu betaalbare PHEV-occasion
-
Jaecoo J7 staat als Kia Sportage-concurrent in de coulissen
-
Waarom je moet vechten met de nieuwe Cupra Leon en Formentor
-
Nieuwe BMW M5 PHEV: amper bpm en dus een koopje met 727 pk
-
Dit kost de nieuwe Cupra Formentor in Nederland
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen